AMSTERDAM - Het digitale reclamebureau LBi bedrijf beleefde donderdagochtend een succesvolle beursnotering op het Damrak. "Wij profiteren van de verschuiving van print naar digitaal", licht CEO Luke Taylor de groei van zijn bedrijf toe.

Na een recente kapitaalinjectie van 40 miljoen euro door de private investeerders Carlyle, Cyrte en Janivo wil het bedrijf deze week nog eens 10 miljoen euro ophalen op de beurs. Dat moet in de nabije toekomst leiden tot overnames in de regio's Azië, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten.

Marketing en technologie raken steeds meer met elkaar verweven, en dat kunstje beheerst LBi naar eigen zeggen het beste. Het bedrijf rekent grote namen als Sara Lee, Audi, Puma, Nuon en Nissan al tot zijn klantenkring.

"In Europa zijn we nu een stuk groter dan de concurrentie", aldus Taylor. In de VS moet het 1600 man tellende bedrijf concurrenten als Razorfish, Sapient, Digitas nog voor zich dulden.

Fusie

Een stapje op weg naar wereldmarktleiderschap was de fusie met het Britse Bigmouthmedia, nu zo'n drie maanden geleden. Begin 2011 moet de integratie volledig afgerond zijn.

En dan zijn er nog de gevestigde marketingbureaus als Ovimeo en Saatchi&Saatschi die proberen te 'digitaliseren'. "Maar die verslaan we meestal in de strijd om opdrachten. Dat komt ook omdat we voor onze plek moeten vechten en zien te overleven tussen de grote jongens", aldus Taylor.

Tech

Maar vooral als er technologie om de hoek komt kijken bij een reclameopdracht, hebben de grote reclamebureaus volgens Taylor het nakijken. "Die hebben niet genoeg technologische expertise in huis."

Taylor noemt als voorbeeld een nog te verschijnen 'social retailing-app' voor de iPad. "Met je iPad maak je foto's van jezelf, en vervolgens kun je alle kleding van het modebedrijf virtueel aantrekken. Daarna kun je je Facebook- en Twitter-vrienden vragen of je er goed uitziet."

Het oude model waarbij een reclamebureau een groot idee uitwerkt, en dit vervolgens laat uitwerken door een ander bedrijf, is wat Taylor betreft achterhaald. "Concept en uitvoering moeten gebundeld worden. Daarnaast je moet nu een continue dialoog voeren en verbeteringen aanbrengen."

Social media

Op social media-gebied ziet LBi dit jaar voor het eerst grote opdrachten van klanten die een grote social media-marketincampagne willen. Eerder organiseerde het bedrijf de social media-pr voor de Britse conservatieve partij

De echte revolutie vindt volgens Taylor plaats op de mobiele telefoon. "Wij hebben geen enkele klant die niet actief wil zijn op mobiel gebied. Twee jaar geleden wilde hooguit 5 procent van de klanten dit." De opkomst van de App Store van Apple was wat hem betreft de drijvende kracht achter deze groei van 'mobiel'.

Koers

De koers van het aandeel LBi stond donderdagmiddag rond 14.15 uur op 1,55 euro, 9,9 procent boven de uitgifteprijs van 1,45 euro.

Gebaseerd op het totale aantal van ruim 130 miljoen aandelen bedroeg de totale marktkapitalisatie van de onderneming bij opening 189 miljoen euro.