Elke week in Update Duurzaam een overzicht van opmerkelijke ‘groene’ (uitvin)dingen. Met deze week: de Cloud Blackberry, twee duurzame Boeings, een nieuwe windturbine en een Japanse Spartamet.

In samenwerking met Idealize, het platform voor creatieve bedrijfsideeën

Bounthavong Designs heeft een duurzaam concept bedacht dat mogelijk een trend wordt in de markt van mobieltjes. De Cloud BlackBerry visualiseert een toekomst waarin mobieltjes in verbinding staan met een cloud computing netwerk, zodat deze een ongelimiteerde opslagcapaciteit en verwerkingskracht krijgen.

Bounthavong wil de telefoon van energie voorzien met vloeibare brandstofcel, die zichtbaar is door een transparant oppervlak en iemand zo de mogelijkheid geeft het energiepeil te checken.

Plug-in

Waar de telefoniewereld al langere tijd draadloos is, daar gaat de nog jonge markt van auto-oplaadstations binnenkort ook wireless. Evatran onthulde de draadloze oplaadapparatuur voor elektrische wagens op Plug-In 2010 in het Californische San Jose.

Een zogenaamde Powermat verzendt de elektriciteit en een apparaat ter grootte van een schoenendoos, gekoppeld onder een auto, detecteert en ontvangt de energie dankzij een magnetisch veld. Het apparaat zou momenteel een efficiëntie van tachtig procent hebben, op een afstand van vijf centimeter. Er wordt intussen gewerkt aan een efficiëntie van negentig procent.

Het nieuwe vliegen

Boeing heeft twee conceptversies van hybride vliegtuigen uitgewerkt. De SUGAR Volt, ontstaan door een onderzoeksprogramma van NASA, bevat langwerpige, inklapbare vleugels met twee motoren en kan 154 passagiers herbergen. De aangeleverde elektriciteit, in combinatie met de spanwijdte van het vliegtuig, zouden het brandstofverbruik met 70 procent en het energieverbruik met 55 procent terugbrengen. Ook zou het vliegtuig sneller kunnen opstijgen dan conventionele vliegtuigen.

boeing 460

Ook door Boeing gebouwd is de Icon II, dat eveneens zijn herkomst vindt in een NASA-onderzoek. Karakteristiek aan dit nieuwe vliegtuig is de gespleten staart, die het mogelijk zou maken om met minder geluid (een reductie van 71 decibel) en brandstof (75% minder stikstof) 120 passagiers boven land te vliegen. De Icon II zou opstoppingen in het vliegverkeer verminderen. We moeten nog even geduld hebben: productie van het vliegtuig is waarschijnlijk pas in 2030 uitvoerbaar.

Wind aanwakkeren

Waar een nieuw ontwerp vliegtuigen toestaat om op een andere manier door luchtstromen te reizen, daar denkt een Japanse professor, Yuji Ohya van de Kyushu University, dat design ook een vernieuwende factor kan spelen bij het genereren van windenergie: Ohya wil een serie windturbines laten neerzetten, die niet bedoeld zijn om wind direct om te zetten in elektriciteit, maar in staat zijn om wind verder aan te wakkeren en een richting in te blazen.

Achter de serie turbines zou dan één grote generator staan, die de toegenomen windkracht in energie omzet.

new-wind-turbines-3d

Volgens de professor kan met deze aanpak twee tot driemaal zoveel windenergie opgewekt worden. Niet alleen doordat de wind wordt aangewakkerd, maar ook door er precies de juiste richting aan mee te geven: bij de meeste turbines is de efficiëntie beperkt, omdat de bladen zich niet kunnen aanpassen aan verschillende windrichtingen.

Fiets met zonnepaneel

Wil je niet trappen bij het fietsen, maar je vindt een ‘Spartamet’ te oubollig. Misschien word je dan wel enthousiast van een nieuw model dat ontwikkeld is door het Japanse Hama Zero. De ‘Solar Bike Fujin’ is een elektrische fiets die energie put uit een bagagedrager met een zonnepaneel.

In Japan mag je ermee op de publieke wegen rijden en biedt je, helemaal opgeladen, extra aandrijving tot wel afstanden van 220 kilometer.

Van energie voorzien door een W/h lithium-ion batterij, kan de Fujin een topsnelheid van 72km per uur bereiken. De fiets weegt, inclusief het zonnepaneel, 42 kilogram.

Planten

De Britse designer Natalie King kan tenslotte het leven van planten verlengen door middel van een nieuwe plantenpot. Elke keer als de plant uit te weinig voedsel en vocht kan putten, geeft de pot een lichtsignaal af. Het signaal kan tot stand komen dankzij sensoren, die de temperatuur, het lichtniveau en het vochtgehalte kunnen meten.

Een handige uitvinding, want wie vergeet soms nu niet zijn planten de nodige aandacht te geven?

Update Duurzaam: Alle afleveringen op Idealize.nl