Groei van de winst en succes bij klanten worden al lang niet meer alleen bepaald door goede producten, een slimme verkoopbenadering en een concurrerende prijs. Het excellent uitvoeren van de interne processen bepaalt het succes van het bedrijf.

Managers willen daarom weten waar ze tegenover hun ‘best-in-class’ concurrenten staan. Het is natuurlijk geen slecht streven om beter dan al je concurrenten te zijn; het beste jongetje (of meisje) van de klas. Benchmarking moet aangeven hoe excellent de processen ook echt zijn.

Benchmarkgoeroe Robert Camp stelt dat benchmarking de weg baant naar superieure prestaties. Het is het startpunt voor het voortdurend zoeken naar nieuwe ideeën voor processen en het implementeren ervan om zo het beste van het beste te verkrijgen.

Benchmarking is zo’n 20 jaar gelden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. Productiemanagers, inkopers en servicebazen gingen massaal bij elkaar op bezoek, zagen welke processen werden toegepast en probeerden die te introduceren in hun eigen onderneming.

Copy paste

Een bewezen technologie in de ene industrie, zoals de streepjescode in de levensmiddelenindustrie, of het verkorten van omsteltijden, kon direct ook in een andere industrie worden toegepast. Het vergelijken van transporttarieven leidde tot harde onderhandelingen met logistieke dienstverleners.

En inkopers pakken na benchmarking hun leveranciers meedogenloos aan. Met onder aan de streep: stevige besparingen.

Muren

Wie even verder nadenkt, beseft dat echte verbeteringen juist komen door over de muren van het eigen bedrijf heen te kijken; met leveranciers en klanten. Helaas beperkt benchmarking zich vaak tot een kritische blik binnen de eigen muren.

Het gevaar is dat je alleen maar kosten en voorraden verschuift naar andere schakels in de keten. En dan win je dus eigenlijk niets.

Samenwerken

Echte voordelen zijn te behalen met samenwerking in waardeketen; in de afstemming van het productontwerp, een betere informatievoorziening, een transparante planning van de keten, het toepassen van RFID, papierloze processen en het gebruiken van point-of-sale data.

De vraag is of de benchmarking die je van plan bent te doen wel zo ver reikt.

Ontdekken

Om echt te innoveren, moet je zelf op zoek naar je eigen toekomstige best-in-class. Daar helpt benchmarking niet bij. Al helemaal niet als je de benchmark enkel in je eigen bedrijfstak zoekt.

Het advies: gewoon je best doen en zelf ontdekken hoe je het beste jongetje (of meisje) van de klas moet worden.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter