Om succesvol te zijn als ondernemer zul je een heleboel dingen moeten kunnen. Zeker als je zoals ik ZZP-er bent. Toch is het minstens zo belangrijk om te weten wat je beperkingen zijn, zodat je op tijd compensatie kunt zoeken en zo een zakelijke ramp kunt voorkomen.

Niet zo heel lang geleden hoorde ik van een zelfstandige in de bouw die zijn boekhouding altijd deed op de schoenendoosmanier en die jarenlang maar een slag had geslagen naar de hoogte van de BTW aangifte.

Het zal de lezer niet bevreemden dat deze schattingen zonder uitzondering positief uitvielen voor de ondernemer. Of het samenhing met zijn overtuiging dat belasting diefstal is, weet ik niet.

Feit is wel dat toen de Belastingdienst besloot een controle uit te voeren, de onvermijdelijke naheffing van Bijbelse omvang was. Het faillissement volgde snel en onverbiddelijk. Moraal van dit verhaal: besteed je boekhouding in ’s hemelsnaam uit als het zelf niet snapt.

Wees eens eerlijk?

Wees eens eerlijk? Hoeveel aspecten van het ondernemerschap beheers je niet? Deze vraag heb ik mezelf de afgelopen periode vaak gesteld en ik kom er tot mijn schrik achter dat er veel meer dingen zijn die ik niet snap dat wel.

Voorbeeld? Nou, ik ben een beroerd uithangbordje van mijn eigen bedrijf als het om bereikbaarheid en communicatie gaat. Dat zit zo, in mijn vak moet ik helaas veel overleggen en ik hanteer het principe dat als ik in overleg zit met mensen, deze mijn volledige aandacht krijgen.

Voicemail

Als je me dan belt, dan neem ik niet op. Het gevolg is dat ik niet bereikbaar ben en dat je mijn voicemail krijgt. Bij mijn vaste nummer is het nog veel erger, aangezien ik op klantlocatie werk, krijg je meteen het antwoordapparaat.

Klantvriendelijk? Nee, natuurlijk niet. Noodzakelijk? Jazeker. Daarom heb ik besloten om dit stukje ondernemen uit te besteden. Tot nu toe tot volle tevredenheid.

Ondernemer en manager

Nou is dit maar een voorbeeld, waarbij je hooguit irritatie opwekt. Het kan natuurlijk veel meer impact hebben als het gaat om, oh ik noem maar iets: het aansturen van een organisatie! Zodra een ondernemer zijn organisatie heeft laten groeien tot respectabele omvang en er een serieuze klantenportefeuille is ontstaan, moet er steeds tijd en energie worden gestopt in het reilen en zeilen van de organisatie.

Een fout die veel ondernemers maken is dat zij dat zelf gaan doen. Nou ja, fout, er zijn natuurlijk ondernemers die naast ondernemen ook goede managers zijn, maar dat is wel de uitzondering. De consequenties voor de organisatie waarin een competente ondernemer een incompetente manager blijkt te zijn, zijn desastreus.

Als je wilt weten of een organisatie sneller kan worden afgebroken dan worden opgebouwd, is dit de manier. Iedereen die het wel eens heeft zien gebeuren, zal dit herkennen en voor de anderen: neem het maar van me aan. De boodschap is duidelijk: schoenmaker, blijf bij je leest!

Compenseer je tekortkomingen

Mocht je het nog steeds niet met me eens zijn, kijk dan eens om je heen op de snelweg als je onderweg bent naar een klant. Zoek eens naar bedrijfslogo’s op bestelbusjes. Deze lijken zonder uitzondering door de ondernemer zelf in elkaar gezet, gebruik makend van de standaardplaatjes die je bij je tekstverwerker krijgt. Met hilarische gevolgen.

Nee, voor mij is het helder. Ik wil groeien en dus zal er moeten worden gecommuniceerd, gemanaged, gefactureerd, geadministreerd en grafisch worden ontworpen. En dat zijn Allemaal Dingen Die Ik Niet Kan. Als ik ze wel zou doen, zou ik spectaculair falen en dat wil ik niet.

Voor mij staat dan ook als een paal boven water dat ik ga slagen, omdat ik mijn beperkingen ken en deze met veel plezier ga compenseren! Oh ja, als je nog wat te compenseren hebt voor de tekortkomingen van je eigen organisatie, bel me. Ik ben sinds 1 augustus weer bereikbaar!

Robert Mekking is organisatieadviseur bij Desiris Advies. Reageren? www.twitter.com/robertmekking.