NIJMEGEN - In de supermarkten komt het cijfer 9 nog steeds het meest voor als laatste cijfer van de prijs, gevolgd door de 5 en de 0. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het vakblad Foodpersonality.

Het blad liet dit onderzoeken omdat het vermoeden bestaat dat de cijfers 1, 2, 3, 4 en 7 in opkomst zijn. ''Een tweede onderzoek is nodig om dit aan te kunnen tonen'', aldus Ronald Laureijsen van marktonderzoeksbureau SymphonyIRI.

Supermarktkenner Erik Hemmes poneerde de stelling dat de eindcijfers niet meer gebonden zijn aan een 9, 5 of 0. Volgens hem waren die getallen tot voor kort ''heilig'', om de winst te optimaliseren en de klant te beïnvloeden.

Kwaliteit

Volgens The Pricing Company hangt de keuze van het eindcijfer van verschillende factoren af. ''Zoals de gewenste kwaliteitsuitstraling die de al dan niet afgeronde prijs met zich meebrengt.''

Hemmes stelt dat het cijfer 8 naast de eerder genoemde drie cijfers ook regelmatig opduikt. Verder constateert hij dat vooral de prijzen van A-merken die overal in het schap liggen en dus sterk concurreren, vaak op een 1, 2, 3 of 4 eindigen.

BTW

Soms worden supermarkten door externe factoren 'gedwongen' andere prijzen te hanteren dan de gebruikelijke, bijvoorbeeld bij btw-wijzigingen en ten tijde van de overgang van de gulden naar de euro. ''In de praktijk zag je na verloop van tijd toch de geijkte cijfers weer terugkomen'', aldus Hemmes.