Niet alle zakenpartners weten hun relatie goed te houden. Verschillen in ambitie, inzicht en karakter – om maar iets te noemen - liggen op de loer als potentiële valkuil voor een succesvol gezamenlijk bedrijf. Het gevolg: stevig ‘clashen’ in plaats van cashen.

Ik heb het zelf gelukkig erg getroffen met mijn zakenpartner. We vullen elkaar aan, steunen elkaar, hebben bovendien een hoop plezier en helemaal prettig: we zijn samen succesvol. Dat het echter ook anders kan lopen, blijkt uit de volgende voorbeelden uit mijn omgeving.

Er was eens ‘wannabe’ dromerig zakenprinsesje bijvoorbeeld, dat een jaar geleden haar droomprins vond. Omdat ze zo graag samen lang en gelukkig wilden leven én werken, besloten ze als pril stel samen vanuit huis een webwinkel op te zetten. “Dat leek hen namelijk zo romantisch.” Niet gehinderd door enige zakelijke kennis of ervaring gingen ze van start.

Sprookjesachtig

Al vrij snel kwamen ze erachter dat samen zakendoen helemaal niet zo sprookjesachtig laat staan romantisch is. Keihard werken zonder dat de kaboutertjes een handje toesteken, stapels dozen in hun toch al krappe ‘droomkasteeltje’ op driehoog, een reuzenberg aan administratie en verzend-ellende, een fiscusheks op de stoep en geen geldboom op het balkon toen de bodem van de schatkist in zicht kwam…

U raadt het al: dit sprookje had geen happy end. Noch voor het droomprinselijk stel, noch voor de webwinkel.

Rupsje Nooitgenoeg

Een ander voorbeeld: twee oud-collega’s die samen een technisch bureau gingen opzetten. Voortvarend gingen ze van start, en hun bedrijf werd al snel een groot succes.

Een van de zakenpartners vertoonde een opvallende gelijkenis met Rupsje Nooitgenoeg uit het kinderboek van Eric Carle. Hij wou altijd maar meer en meer. Meer omzet, meer klanten en dus ook meer personeel.

Tiswelevengenoeg

Zijn zakenpartner was meer een Rupsje Tiswelevengenoeg. Hij wou helemaal geen di-rec-teur of ma-na-ger zijn van heel veel personeel, maar gewoon lekker technisch bezig zijn. Of zoals hij het zelf verwoordde: “Als ik een technisch probleem aan het oplossen ben, wil ik geen pruilende medewerker aan mijn bureau die komt mekkeren dat het toiletpapier op is.”

Al snel had de techneut van dat soort gedoe dus meer dan genoeg. Hij verkocht zijn aandelen aan zijn veel ambitieuzere zakenpartner, en sinds kort werkt hij weer vanuit huis als zzp-er. Met de nadruk op de laatste z en p: zonder personeel. Hij vindt het heerlijk. En als het toiletpapier op is, fietst hij gewoon zelf even naar de supermarkt.

Het luxepaardje

Dan die ambitieuze vriendin en haar creatieve kennis ‘van goeden huize’ zoals dat dan heet. Samen dachten ze de ideale combinatie te zijn: het ene zakelijk brein aangevuld met de leuke ideetjes over ‘nou ja, je weet wel, stylen en zo, beetje opleuken zoals in de bladen en zo’ van de ander.

En helemaal handig: een rijke pa die het lanterfanten van zijn creatieve oogappeltje met lede ogen aanzag.

En het werkpaard

Het werkpaard ging voortvarend aan de slag, maakte lange dagen en zat al snel stevig in het zadel van het ondernemerschap. Het luxepaardje sloeg al snel op hol van alles wat er bij het ondernemen op haar pad kwam. Dat was niet de bedoeling: opeens hard werken, vroeg beginnen, laat klaar en dat ook nog eens zonder uitgebreide lunches en liefst de hele week door een gezellige vrij-mi-bo.

Keer op keer liet ze het dan ook afweten bij afspraken, en vooral op het daadwerkelijk leveren van de broodnodige creatieve ideeën. De dames vochten elkaar dan ook snel de tent uit. Een typisch geval van je vergalopperen qua inzet en karakter: het faillissement bleef dan ook niet lang uit…

Behouden vaart

Kortom: voordat je besluit met een zakenpartner in zee te gaan en je allebei de kapiteinspet van je gloednieuwe onderneming opzet, is het wel zo slim om – naast uiteraard je ondernemersplan – ook te kijken of je qua persoonlijkheid, talent, ervaring en verwachtingen bij elkaar past.

Zodat je verzekerd bent van een behouden vaart van je onderneming, en je gezamenlijk kunt cashen in plaats van clashen...

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie, directeur van de Beauty Media Group en uitgever/hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl.