AMSTERDAM - Zondagavond bepalen Nederland en Spanje wie zich de komende vier jaar wereldkampioen mag noemen. Business Insider zette op een rijtje welke bedrijven zich nu al tot de winnaars van het WK in Zuid-Afrika mogen rekenen.

Adidas is het bedrijf dat naar alle waarschijnlijkheid het meest profiteert van dit wereldkampioenschap. De sportartikelenfabrikant had er in 2005 351 miljoen dollar voor over om de officiële partner van wereldvoetbalorganisatie FIFA te mogen zijn in 2010 en 2014.

Uit onderzoek blijkt dat er tijdens dit WK op het internet aanzienlijk meer over Adidas dan over Nike werd gesproken. Adidas voorspelt een verkoop van wk-gerelateerde merchandise ter waarde van 1,89 miljard dollar en buiten dat verkocht de voetbaldivisie al voor 1,9 miljard dollar in 2010. Dat is een stijging van 15 procent ten opzichte van 2008 en van 26 procent ten opzichte van 2006.

Visa

Ook Visa mag zich tot de winnaars rekenen. Door de deal ter waarde van 200 miljoen dollar met de FIFA steeg het aantal aankopen met een Visa-creditcard in Zuid-Afrika tijdens het wk met 65 procent ten opzichte van vorig jaar.

In de aanloop naar het toernooi nam het aantal winkels dat Visa-kaarten accepteert met 14.000 winkels toe.

Coca Cola

Op de derde plaats staat Coca Cola dat dit kwartaal zijn verkoop met 3 procent zag stijgen. Het frisdrankconcern betaalde 500 miljoen dollar voor het partnership met FIFA voor de periode 2007-2012.

In de top tien staan verder respectievelijk Emirates Airlines, Sony, Budweiser, de televisiezenders die de uitzendrechten verwierven, McDonald's, MTN (een Zuid-Afrikaanse telecomaanbieder) en het Indiaase IT-bedrijf Mahindra Satyam.