Een groeiend aantal werknemers waagt de sprong in het diepe en besluit voor zichzelf te beginnen. Soms is de keuze voor het zelfstandig ondernemerschap geen vrijwillige.

Reorganisaties eisen hun tol, zeker tijdens deze financiële crisis. Een ‘verschil van inzicht’ (lees: conflict) met De Directie kan ook de aanleiding zijn om afscheid te nemen van je werkgever.

Soms is dit ook dé kans en hét moment om eigen baas te worden, met de verkregen gouden handdruk (lees: oprotpremie) als welkome investering in de eigen zaak of als spaarbiggetje voor mogelijke magere tijden.

Vrijheid

De meeste voormalige werknemers die ik ken, kiezen er echter bewust voor om ondernemer te worden. Ze willen hun eigen ding doen, en verlangen naar vrijheid en flexibiliteit. Ze hebben genoeg van de druk van bovenaf, het managementgedoe, de irritante en soms nutteloze regeltjes, de bezuinigingen die het werk er niet leuker op maakten en de 9-5 mentaliteit binnen sommige organisaties.

Of zoals de laatste zzp-aanwinst het verwoordde: ‘Eindelijk ben ik bevrijd van het juk van de loonslaaf’. Deze vrije vogel liep dan ook al jarenlang met zijn creatieve brein tegen een dikke muur, en slaat nu opgelucht zijn eigen vleugels uit. Ik weet zeker dat hij het ver gaat schoppen.

Verrassend verschillend

Inmiddels is meer dan de helft van mijn vriendenkring en familie als ondernemer aan de slag, in een verrassend aantal verschillende takken van sport. Veel eigenzinnige crea’s als gedreven cameramannen en regisseurs, vormgevers met een eigen visie, spitse tekstschrijvers, commerciële communicatieadviseurs, fantastische fotografen en een kunstenaar met een geheel eigen ‘stylo’.

De ICT-zelfstandigensector is ook flink vertegenwoordigd, met ervaren multimedia specialisten en IT-specialisten. Daarnaast twee opgeruimde personal organizers, een stoere psychologe, een leverancier van tassen, een massagetherapeute, een styliste, een financial controller met de benodigde analytische blik en uiteraard een van de meest voorkomende zelfstandige beroepen: de trainers, coaches en consultants met elk hun eigen specialisatie.

Plezier in het werk

Stuk voor stuk vonden deze kersverse of inmiddels ervaren eenpitters een gat in de markt, eigen klanten en vooral omzet. Deze specialisten op hun eigen vakgebied gooien nu namens zichzelf hun specifieke talent, ervaring en kennis in de strijd. En daarmee hervonden ze veelal ook weer het plezier in hun werk.

Enthousiast als jonge honden verdienen zij nu hun dagelijks brood met hun ondernemerschap, en genieten van hun vrijheid en flexibiliteit. Soms is het beleg op de boterham wat dun aan het eind van de maand, maar zelfs tijdens deze economische crisis kunnen deze zelfstandigen het hoofd zelfstandig boven water houden.

Héél even wennen maar

Weg is de riante leasebak onder hun - met stoelverwarming verwende - bips, en de airco om het zakelijk werknemersbrein koel te houden in de dagelijkse lange file van en naar kantoor. Daarvoor in de plaats steken de kersverse ondernemers ’s ochtends de gang van hun woonhuis over naar hun eigen kantoor aan huis.

De businessbabes met kek rokje of nonchalante joggingbroek met sloffen, de businessboys strak in het pak of juist lekker ongeschoren, met vale spijkerbroek en gympen. Voor de deur staat nu een bescheiden middenklasser, of een oude stadsfiets.

Met een verse koffie uit hun eigen superdeluxe design koffiemachine, zonder enige heimwee naar de laffe koffieautomaat van ooit op kantoor, beginnen ze opgewekt aan een nieuwe werkdag, die vaak wordt opgerekt tot in de avonduren en in de weekends. Desondanks duurt het niet lang om aan die nieuwe vrijheid, flexibiliteit en zelfstandigheid te wennen.

Onzeker bestaan

Natuurlijk, het is niet allemaal rozengeur en maneschijn in zelfstandigenland. Het blijft een onzeker bestaan. Het is hard, heel hard werken als eigen baas. Je moet het allemaal zelf regelen, ook al die zakelijke rompslomp die voorheen door de organisatie om je heen werd gedaan.

Bedrijfsonderdelen als sales, marketing, administratie, financiën, juridische zaken en die vele tijdrovende andere klusjes die een secretaresse of bepaalde afdeling voorheen voor je deed, zul je nu zelf voor je rekening moeten nemen.

Eigen boterham

Je weet bovendien nooit of die ene grote opdrachtgever op tijd betaalt of je nieuwe opdracht doorgaat. Laat staan dat je weet hoe je banksaldo er aan het eind van de maand uitziet nu de salarisadministratie van je ex-werkgever niet meer elke maand een royale bijdrage in de huishoudpot doet.

Maar toch: als de meeste eenpitters eenmaal van het ondernemerschap en de zelf verdiende boterham hebben geproefd, willen ze nooit meer terug naar de bedrijfskantine…

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie, directeur van de Beauty Media Group en uitgever/hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl.