AMSTERDAM - Sociale netwerken worden veel ingezet door bedrijven. Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven, 48 procent, zet social media in bij het werven van nieuwe klanten. Dat blijkt uit onderzoek van Regus.

Een kwart van de ondernemingen heeft een apart potje voor activiteiten op het gebied van social media. Vooral kleine bedrijven maken gebruik van de sociale netwerken op internet.

Van de kleinere ondernemingen ziet 59 procent het organiseren van en verbinden met klantgroepen als het belangrijkste aspect van social media. Drie kwart zet de netwerken in om waardevolle informatie op het spoor te komen. Onder grotere bedrijven is dit bijna 80 procent. Wereldwijd hebben meer dan 700.000 kleine ondernemingen fanpagina's op Facebook.

Dialoog

"Hoewel de belangrijkste functie van deze virtuele netwerken het onderhouden van contacten blijft, acquireren bedrijven inmiddels succesvol en gaan ze de dialoog aan met klantgroepen", stelt Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux.

IT, detailhandel, media- en marketing en consultancy zijn de sectoren die het meest te vinden zijn op sociale netwerken. De maakindustrie, financiële dienstverleners en gezondheidszorg zijn het minst vertegenwoordigd.

Nieuwe baan

Een op de vijf deelnemers aan het onderzoek heeft ooit nieuw werk gevonden door gebruik te maken van sociale netwerken, met behulp van bijvoorbeeld de zoekfuncties die het zakelijke netwerk LinkedIn biedt.

Het wereldwijde onderzoek is uitgevoerd onder ruim 15.000 zakenmensen.

Lees alles over social media in de special