Kennis is handelswaar geworden en voor iedereen beschikbaar op het internet. Daardoor wordt de behoefte aan specialisten minder. Maar hoe weet je of je beslissingen baseert op de juiste kennis? Een nieuw beroep dient zich aan: de kennisinterpretator.

Luc Molenaar | ASI Consulting

Enkele weken geleden heb ik eens flink in de tuin gewerkt. Na een weekendje flink geploeterd te hebben, merkte ik dat mijn linker onderarm pijn begon te doen. Na wat pogingen van mijn bezorgde eega om er toch even naar te laten kijken, ben ik zelf maar even op onderzoek uitgegaan.

Al browsende vond ik enorm veel bruikbare informatie, van eenvoudige raadpleegsites zoals Dokterdokter.nl, Wikipedia, tot wetenschappelijke artikelen bedoeld voor specialisten.

Na een half uurtje had ik de conclusie: ik had spierknopen. Een blessure die ontstaat bij zwaar werk en koude spieren die vaak in de pols kan voorkomen (bij bodybuilders, hmm). Of zou ik het carpaal tunnel syndroom hebben? Zou ook kunnen. En zo waren er nog minstens tien andere mogelijkheden. Toch maar naar iemand die er verstand van heeft.

Opzoeken

Bovenstaand voorbeeld is u natuurlijk niet vreemd. Of het nu gaat om een medische zaak of een mankement aan onze auto… we zoeken het eerst zelf op. Jongeren raadplegen het web nog veel vaker en vinden ook nog eens sneller benodigde resultaten. Een saillant detail hier is dat 'Generatie Y' haar antwoorden vaak via social media krijgt (via het online netwerk van een Hyves, Facebook of via tweets op Twitter), terwijl de oudere generatie nog steunt op de ‘ouderwetse’ fora en specialistenwebsites.

In het bedrijfsleven en ook steeds meer binnen overheden, is deze tendens ook zichtbaar. Ook daar worden externe bronnen steeds meer geraadpleegd alvorens een specialist in te schakelen. Accountants, juristen en consultants merken dit nu al, maar zullen daar in de toekomst alleen maar meer ‘last’ van krijgen. Op zich is hier niets mis mee.

Waarde

Het maakt de klant een mondige en waardige gesprekspartner voor zo’n specialist als die later toch nog nodig blijkt. Het probleem i echter dat er online zoveel informatie te vinden is, dat het minstens zo belangrijk wordt om deze informatie op waarde te kunnen schatten. En deze gave (of kunde) ontbreekt vaak.

Daarmee is een nieuwe tak van sport geboren, namelijk die van kennisregulator, -beoordelaar en -interpretator. Laten we dit voor het gemak maar het beroep van kennisinterpretator noemen.
Externe specialisten schuiven op van kennisaangever naar kennisvertaler.

Toepassing

Het gaat straks veelvuldig over de toepassing van kennis. Een consultant bijvoorbeeld zal niet meer louter moeten denken in inhoudelijke oplossingen, maar zal zich steeds meer moeten toeleggen op het inzetten van reeds aanwezige kennis bij de klant op een manier dat dit echt bijdraagt aan een betere bedrijfsvoering.

Dit vraagt van dergelijke professionals, naast inhoudelijke kennis, competenties voor het kunnen mobiliseren en in beweging krijgen van medewerkers van de klant. Consultants en andere professionals die dit niet volgen of snappen, zullen uiteindelijk de boot missen.

Luc Molenaar is partner bij ASI Consulting