Enkele dagen geleden zei mijn nichtje tegen me dat ze in de winning mood is. Ze is cum laude afgestudeerd, heeft een leuk appartement op de kop kunnen tikken en kon uit twee banen kiezen. “En nu ga ik nog een staatslot kopen” zei ze er triomfantelijk achteraan.

Het zou me niets verbazen als daar ook nog een vette prijs op valt, bedacht ik me en omdat ze voetbalvrouw in hart-en-nieren is, verhoog ik ter plekke de kans op de het behalen van de wereldbeker in Zuid Afrika zondag a.s. Is het toeval of helpt een overwinningsgevoel je naar meerdere zeer positieve momenten?

Ik heb gemerkt dat dat laatste een rol kan spelen. Het sterkt je als persoon, je straalt kracht en overwinning uit en wie dat uitstraalt staat al 1 – 0 voor. Die voorsprong kan je benutten in vervolgstappen binnen de opdracht.

Reorganisatie

Zo is een reorganisatie van een bedrijfsonderdeel geen kleinigheid. Het heeft een aanzienlijke impact op de mensen die direct en indirect betrokken zijn. Je processen worden wellicht herzien en daar moet mogelijk de automatisering weer op aangepast worden. Hoe dan ook, de impact is over het algemeen groot en communicatie is essentieel.

Maar zodra de eerste stap is gezet en deze levert op wat voor manier dan ook iets positiefs op, maakt dat je de volgende stap gemakkelijker kunt zetten. Zo had ik enig moment een grote back office te reorganiseren.

Ook de front office zou hier hoe dan ook wat van meekrijgen, dus mijn totale communicatieplan lag klaar en ik had een tijdpad gemaakt voor de te volgen stappen. Een van de eerste stappen bleek echter een sneeuwbaleffect te bewerkstelligen, welke ik me in eerste niet had voorgesteld.

Ontzien

Ik had namelijk de groep mensen “doorgelicht” en naast een groep boventalligen, was er ook een groep mensen waar ik mee verder zou gaan. Want in de groep boventalligen zaten enkele medewerkers die niet geschikt bevonden waren voor de nieuwe functie. Onder andere een man op leeftijd met diabetes. Een man die altijd werd ontzien door collega’s, maar die ook gebruik maakte van deze situatie en last but not least zijn voedingsvoorschriften aan zijn laars lapte en daardoor regelmatig in de lappenmand lag.

Onder andere het uitleggen dat deze man weg zou gaan, zou op weerstand stuiten … dacht ik. Hij was immers de mascotte van het bedrijfsonderdeel geworden. Hoewel ik persoonlijk begaan was met de man, had ik ook een opdracht te vervullen.

Parasiet

De verwachte weerstand van de afdeling draaide echter volledig om, toen ik uitlegde waarom ook deze persoon weg moest. Plots zag ik een zucht van opluchting onder de mensen. Eindelijk was er iemand die iets deed aan deze parasiet, zoals enkele collega’s hem noemde. Zover wilde ik niet gaan, maar hij was wel een van de mensen die het niet ging redden in de nieuwe functie.

Dat zijn ziekte en zijn gedrag hieromtrent niet bevorderlijk zouden zijn voor een andere baan, was alleen maar spijtig. Wel zou – achteraf gezien - deze kleine overwinning een duw in de rug blijken voor de rest van het reorganisatieplan

Als de overwinningen van het Nederlands elftal tot op heden ook helpen die laatste overwinning te halen, kan mijn nichtjes maand niet meer stuk … en de mijn ook niet. Toi toi toi komende zondag!

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn eigenaar van Janus Kizuna. Zij herstructureren bedrijven (advies en interim) en bieden persoonlijke begeleiding aan leiders. Capabiliteit en vertrouwen zijn de kernwaarden. Gecertificeerd DNA Wealth Mentor.