AMSTERDAM - Goede klantenservice is voor consumenten van doorslaggevend belang om zaken te doen met een bedrijf.

De helft van de Nederlanders zegt juist in de huidige economische situatie goede service nog belangrijker te vinden. Toch doen organisaties daar onvoldoende moeite voor, waardoor zij substantiële omzetgroei mislopen.

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde resultaten van een wereldwijd onderzoek in twaalf landen naar het belang en voorkeuren van consumenten op het gebied van service.

Probleem oplossen

De meeste consumenten (83 procent) doen liever zaken met een bedrijf dat goede service biedt. Nederlanders willen vooral 'waar voor je geld', 'weten dat het bedrijf er is om je probleem op te lossen' en ze willen 'servicekwaliteit', aldus het onderzoek door Echo Research in opdracht van American Express onder in totaal twaalfduizend consumenten.

Drie op de tien zijn zelfs bereid 7 procent meer te betalen bij bedrijven die goede service verlenen. Toch vindt maar een kwart dat bedrijven de servicebeloften waarmaken of een stapje extra doen. Meer dan de helft van de Nederlanders meent dat bedrijven niet anders omgaan met service of er zelfs minder aandacht aan geven.

Consumenten (84 procent) geven ook aan eerder bereid te zijn weer met een bedrijf in zee te gaan als zij voorheen goede service kregen, dan dat zij nooit meer met een bedrijf te maken willen hebben na een slechte ervaring (70 procent).

Onderscheiden

Nederlanders onderscheiden zich wel van andere nationaliteiten als er problemen zijn. Dan verwacht 68 procent iets terug na een slechte service, vergeleken met maar 32 procent van de Japanners.

Bijna de helft van de Nederlanders (45 procent) deelt zijn slechte ervaring ook met de manager van een bedrijf, terwijl in Mexico maar liefst 84 procent dit doet.

Online

Vier op de tien consumenten raadplegen vaak beoordelingen online op een blog of sociaal netwerk om de mening van anderen te lezen over de reputatie van een bedrijf. Tevens blijkt dat consumenten meer waarde hechten aan slechte beoordelingen (53 procent) dan aan positieve ervaringen (43 procent) online.

''Door internet is kwalitatieve klantenservice transparanter geworden dan ooit te voren'', aldus Jean-Luc Nocart van American Express.

''Consumenten kunnen hun mening wereldwijd online verspreiden en dan wordt elke serviceverlening tussen een bedrijf en een klant nog crucialer. Bedrijven kunnen het verschil maken door goed naar hun klanten te luisteren, op hun wensen te anticiperen en door problemen of klachten snel en beleefd op te lossen", aldus Nocart.