AMSTERDAM - Met steun van de Europese Unie begint in september een campagne om de dalende consumptie van champignons een positieve impuls te geven.

Het budget van de campagne is 8,5 miljoen euro, waarvan de helft wordt betaald door de Europese Unie en de helft door de sector. Dit heeft de Mushroom Promotion Foundation (MPF) dinsdag bekendgemaakt.

Jonge volwassenen en gezinnen met kinderen hebben te weinig kennis van gezondheids- en voedingsaspecten van de champignon en dat geldt ook voor bereidings- en toepassingsmogelijkheden, aldus de MPF.

Productie

De belangrijkste productielanden van champignons in de Europese Unie zijn Polen, Nederland en Frankrijk. De campagne richt zich op de Nederlandse, Duitse, Franse en Spaanse consument.

De Nederlanders eten gemiddeld 2 kilo champignons per jaar. Dat is minder dan de Fransen en Duitsers. De Spanjaarden eten in tegenstelling tot de Nederlanders de champignons niet vers, maar nuttigen slechts mondjesmaat verwerkte en bevroren champignons.