En ineens zat ik erin. Tot over mijn oren. Wanorde was óveral. In mijn kantoor, op mijn computer, in mijn hoofd. Dichtslibbing van de processen lag op de loer...

Dit vroeg om een stappenplan. Iemand raadde mij aan: eerst je hoofd leeg maken, de rest komt vanzelf. Hoe doe je zoiets, hoor ik u denken. Er zijn meditatietechnieken genoeg. Zo noem ik het visualiseren van een ontluikende roos, het visualiseren van een lichtgroene weide met dartelende koeien of het visualiseren van kabbelend water.

Ik begon met de weide met koeien. So far so good, al gauw rende ik in mijn gedachten zélf door de weide, luid "AAAARGH" roepend en zo de dartelende koeien verjagend. Mijn zo gewenste lege hoofd zat ineens vol met op hol geslagen koeien.

Nee... Dit vroeg duidelijk om een andere aanpak. Verandermanagement, practise what you preach, zoiets. Dus ik, als ZZPer, vond dat een reorganisatie van mijn héle bedrijf op zijn plaats was. Voor de duidelijkheid: mijn hele bedrijf bestaat uit de afdelingen hoofd, kantoor en computer.

Leuker én makkelijker

Bij de Belastingdienst zijn sommige zaken niet leuker maar wel makkelijker te maken. Bij mij wel, dus om het proces op een leuke manier te hervormen trakteerde ik mezelf eerst op een lekker broodje. Hard werk moet beloond worden, al dan niet vooraf.

Na dit broodje, dat overigens voortreffelijk smaakte, dacht ik nog eens aan die kudde koeien. Een hek eromheen en klaar, was mijn eerste ingeving. En dat hek... Was precies wat ik nodig had.

Het omkaderen van de chaos werd mijn thema, en met succes, al zeg ik het zelf.

Afdeling computer

Mijn computer stond vol met programma´s die ik ooit één keer nodig had gehad, documenten die overjarig waren, documenten die ik nog eens nodig zou moeten hebben en véél beeldmateriaal.

Een oplossing voor de computerchaos bleek een externe HD. Hierop staan nu alle nuttige documenten, zelfs wat programma's. De niet nuttige en overjarige documenten zijn weggegooid. Mijn computer is stukken sneller en documenten ineens weer vindbaar.

Afdeling kantoor

Mijn kantoor stond vol met voornamelijk boeken. Boeken van tijdens mijn studie, boeken van voor mijn studie, boeken van na mijn studie. Boeken die ooit nog van pas zouden kunnen komen, maar die ik al minstens 5 jaar niet meer gebruikt had.

Dan maar weg: het kringloopcentrum is héél blij met deze boeken en de nieuwe eigenaren vast ook. Wat een kastruimte ineens! Een bibliotheekpasje neemt veel minder ruimte in, kan ik u vertellen.

Eerlijk; dit ging niet zonder pijn, ik ben van het genre "maar misschien heb ik dat ooit nog nodig", maar het resultaat mag er zijn.

Afdeling hoofd

Hoe opgeruimder mijn omgeving, hoe meer ruimte in mijn hoofd. Meer ruimte voor ideeën weliswaar, dus mijn hoofd was alweer snel gevuld. Toch had ik ook daar een oplossing voor: sinds vandaag prijkt er een professioneel whiteboard aan de muur van mijn kantoor. Hier parkeer ik ideeën voor later, schrijf ik wat ik niet moet vergeten en "to do's".

Mijn ZZP-afdelingen zijn hervormd en geordend. Processen lopen weer op volle toeren. Leve het verandermanagement, op welk niveau dan ook!

Sanne Nuij van Arnhem is directeur/ eigenaar van Plan T, een adviesbureau voor verandermanagement. Plan T biedt ook trainingen op het gebied van creativiteit en communicatie voor bedrijven én particulieren, alsmede coachingstrajecten. Voor meer informatie: www.plan-t.nl. Sanne is te volgen op twitter.com/SanneNvA.