AMSTERDAM – Supermarkten zien nog weinig omzetkansen in duurzaamheid. Ondernemers in de sector letten nog vooral op de kosten, zo blijkt uit een onderzoek van ING.

Door de crisis is de prijs de afgelopen twee jaar een belangrijke factor geworden onder supermarktklanten. Dit blijkt uit een toegenomen vraag naar huismerken en uit prijsverlagingen die A-merkfabrikanten hebben doorgevoerd.

Ruim een derde (35 procent) van de ondernemers in de supermarktbranche denkt dan ook dat ‘goedkoop’ de belangrijkste trend onder klanten is. ‘Groen’ is dat volgens 16 procent.

Bedrijfsvoering

Desalniettemin geeft drie kwart van de ondernemers aan dat duurzaamheid een rol speelt in de bedrijfsvoering. Hierbij denkt 60 procent dat vooral op het gebied van kostenbesparing winst te behalen valt en niet op het gebied van de verkoop.

De energiekosten van een supermarkt liggen bijvoorbeeld op ongeveer 0,7 procent van de omzet. De uiteindelijke besparingsmogelijkheid zou volgens ING echter hooguit zo’n 0,3 of 0,4 procent bedragen.

Acht procent van de ondernemers in de branche maakt gebruik van groene stroom en elf procent van zuinige bedrijfsauto’s. Afgedekte vrieskasten zijn het populairst, deze heeft 72 procent staan. Ook afgedekte koelingen en energiezuinig licht zijn veelvuldig toegepaste energiebesparende maatregelen. Tien procent van de ondernemers geeft aan ‘niets’ aan duurzaam ondernemen te doen.

Biologisch

Op het gebied van de producten is duurzaamheid terug te vinden in het assortiment fair trade en biologische producten. De omzetstijging van biologische producten bedroeg vorig jaar 11,5 procent, terwijl de gehele branche een stijging van 1,5 procent boekte.

Knelpunten zijn derving, vanwege de geringere houdbaarheid , en de bereidheid van de consument om de meerprijs van biologische producten te betalen.

Ondernemers zien vooral kansen in een verbreding van het duurzame assortiment en meer huismerkproducten. Ook lagere prijzen bieden volgens hen een manier om de winst uit biologische producten te vergroten.