Tien tips voor bedrijven die met social media hun merk willen opbouwen.

1. Doe je huiswerk
Hoe meer tijd je besteedt aan onderzoek, des te meer voordelen je kunt halen uit een social media-strategie. De bekendste bloggers zijn niet per se de belangrijkste beïnvloeders. Besteed daarom eerst tijd aan het onderzoeken van het online medialandschap, waaronder fora en Twitterfeeds, voordat je aan de slag gaat met jouw campagne. Gebruik RSS-feeds om te monitoren wat er over relevante onderwerpen, je bedrijf, personen of de concurrentie wordt gezegd.

2. Best practice
Ondanks dat social media een minder formeel communicatiemedium vormen, gelden dezelfde regels en wettelijke beperkingen als bij andere media. De communicatie mag dan wel sneller verlopen, bepaalde randvoorwaarden zijn nog steeds van kracht. Benoem daarom een social media ambassadeur binnen jouw bedrijf om ervoor te zorgen dat alle uitingen consistent zijn en professionele standaarden nageleefd worden.

3. Word een van hen
Binnen social media worden nieuwkomers vaak niet geaccepteerd vooral als zij deelnemen aan discussies die al langere tijd lopen. Om geaccepteerd te worden, helpt het om sommige technologieën eerst eens uit te proberen. Inderdaad - dit is een excuus om social media te gebruiken tijdens werktijd. Lees blogs over onderwerpen die voor jouw vakgebied van belang zijn, plaats reacties op fora en artikelen en volg Twitteraars binnen je branche.

4. Wees selectief
Er zijn geweldige diensten beschikbaar binnen social media die je kunnen helpen je boodschap te verspreiden. Kies de kanalen die de meeste waarde aan jouw campagne toe kunnen voegen en zorg ervoor dat je deze goed combineert met audio en video. Denk goed na of je je kunt beperken tot monitoren en reageren, of dat je actief deel uit moet maken van bepaalde communities.
Niet iedere social media-tool is geschikt voor ieder bedrijf of individu. Bedenk altijd wat je doelen en doelgroepen zijn, wanneer je beslist welke instrumenten je gaat gebruiken.

5. integreer, integreer, integreer
Web-based marketing verdient een belangrijke plek binnen je marketingstrategie. Wanneer je besluit om een strategie in te zetten voor blogs, video of belangrijke online beïnvloeders, moet dit beleid aansluiten bij de algemene boodschap die je bedrijf uitdraagt. Tegelijkertijd moet iedere marketinguiting passen bij zowel je online als offline campagnes.

6. Wees realistisch
Mensen zijn eerder geneigd over negatieve ervaringen te communiceren dan over positieve. Verwacht dan ook dat online conversaties deels negatief zullen zijn zo verminder je onrust en potentieel schadelijke en extreme reacties.

7. Kies je conflicten
Vraag jezelf af of het probleem waarbij je wordt betrokken effect zal hebben op je bedrijfsvoering. Argumenteer alleen met feiten en niet met meningen, en houd je niet bezig met anonieme reacties. Personen die niet aangeven wie ze zijn, vormen geen geloofwaardige bronnen en zijn vaak uit op een conflict. Uiteindelijk beschadigt dit jouw reputatie meer dan die van hen.

8. Wees eerlijk
Verdraai de waarheid niet. Online is vaak snel te achterhalen hoe het echt zit. Wees behulpzaam, beleefd en eerlijk. Als je niet direct het antwoord op een vraag weet, geef dan aan dat je erop terugkomt en zorg dat je deze belofte waarmaakt. Doe je bij het plaatsen van reacties niet voor als een onafhankelijke derde partij. Negen van de tien keer zal de waarheid uitkomen.

9. Bouw een online community
Een van de meest overtuigende manieren om je boodschap te communiceren, is dit door anderen te laten doen. Deze evangelisten zullen je ook helpen, mocht dat nodig zijn. Circuleer interessante links, doe een beroep op online actieve doelgroepen voor eerlijk commentaar en reageer op hun feedback.

10. Meet de resultaten
Het meten van het succes van je marketingcampagne is vaak lastig. Maar met social media kun je vaak de uitkomsten terugkoppelen aan de tactiek waarmee je het proces begon. Regelmatig meten van de impact van het social media-kanaal en reageren op successen zal resulteren in een snelle terugkoppeling.
Bepaal de belangrijkste criteria die zijn afgestemd op je doelstellingen en gebruik deze voor het meten van resultaten, zoals betrokkenheid en de toon van de conversatie. Probeer niet alle beschikbare instrumenten te gebruiken.

Met dank aan Lewis PR.

Bekijk de hele special over social media