AMSTERDAM – Familiebedrijven vormen de ruggengraat van de economie. In deel tien van deze serie: Ypma Piano’s. “Muziek is de factor die ons beroep leuk maakt. Het heeft met emotie te maken: hoe meer muziek je luistert, hoe mooier je het vindt”, vertelt directeur Steef Ypma.

Ypma wijst trots op het schilderij dat in zijn kamer hangt. Hij kreeg het doek cadeau van medewerkers toen het bedrijf 125 jaar bestond, inmiddels 17 jaar geleden. Op het schilderij prijken alle mannen uit de familie Ypma die de leiding over het bedrijf hebben gehad. Zijn moeder ontbrak, maar die liet Ypma erbij schilderen.

Na het afronden van een pianovakopleiding kwam Ypma op zijn eenentwintigste in het bedrijf terecht. “Mijn vader was al 76. Hij zei: ‘ga jij het maar doen’ en was toen gauw weg.” Zijn moeder, die 16 jaar jonger was, bleef wel in het bedrijf werken en leerde hem het meest.

Alkmaar

Op het schilderij staan ook de drie filialen uit die tijd afgebeeld: in Alkmaar, Haarlem en Amsterdam. Naast piano’s en vleugels werden ook radio’s, televisies en grammofoonplaten, later cd’s, verkocht.

Inmiddels is alles anders. Het bedrijf bevindt zich nu aan de rand van Alkmaar, alles bij elkaar in de PianoMall. Alle nevenactiviteiten gingen de deur uit, er staan alleen nog akoestische piano’s en vleugels.

“Om te overleven is het van belang dat je je kunt onderscheiden in de markt. Van alles een beetje is niet sterk. Wij kozen voor onze oudste business: de piano’s en vleugels”, aldus Ypma.

Ypma

Steinway

De keuze voor specialisatie werd beïnvloed door Steinway & Sons, dat het bedrijf vroeg de enige Nederlandse vertegenwoordiger van het prestigieuze merk te worden. “Steinway is het beste product, de piano van pianisten, maar alleen als het goed onderhouden wordt. Als vertegenwoordiger moesten we investeren in voorraad en de opleiding van technische medewerkers.”

Door de samenwerking met Steinway komt Ypma in de professionele pianowereld terecht. “Onze huidige klanten zijn alle grote concertzalen van Nederland, zoals het Concertgebouw, het Muziektheater, het Muziekgebouw en De Doelen. In veel zalen doen wij ook het onderhoud: het stemmen en regelen van instrumenten.”

Essex

Jaarlijks wordt met het Amerikaanse Steinway een plan opgesteld. “We proberen elk jaar te groeien, maar dat is door de crisis wel lastig. Toch worden we geacht 300 tot 500 instrumenten te verkopen. Dat is niet alleen de topklasse van Steinway, maar ook de submerken Boston (middenklasse) en Essex (beginnersklasse).”

Essex wordt het meest verkocht. “De topklasse kost 50.000 tot 150.000 euro, die vleugels gaan niet naar beginnende pianospelers.” Voor de beginnersklasse ontwikkelde het bedrijf ook een eigen piano: Petrus Ypma, vernoemd naar de oprichter van het bedrijf.

PianoMall

Particulieren kunnen terecht bij een van de afdelingen in de PianoMall: het Steinway center, Ypma piano’s en de Piano Outlet. Het bedrijf pakt circa 10 tot 15 procent van de Nederlandse markt, waar ongeveer 3000 nieuwe piano’s per jaar worden verkocht. “Daarnaast heb je nog een markt met gebruikte instrumenten, die hebben wij ook. Als iemand bij ons een nieuwe vleugel koopt, kan hij zijn oude piano inruilen.”

De PianoMall bevat ook een heuse concertzaal. “We organiseren per jaar ongeveer 12 concerten. Maar we willen niet een concertzaal zijn, daar heb je andere zalen voor. De zaal is bedoeld om contact te krijgen met mensen die een piano of vleugel willen.”

Ypma op Steinway

Crisis

“In de pianobranche zitten we achter de economische ontwikkelingen aan. In de professionele markt gingen de eerste drie maanden van dit jaar goed, maar het tweede kwartaal is heel taai. De hoeveelheid werk blijft wel gelijk, maar met investeringen zijn ze voorzichtig”, vertelt Ypma. “Bij consumenten zie je dat we in aantallen op koers zijn, maar de trend is naar meer goedkopere instrumenten.”

Plannen om een filiaal in het zuiden van het land te vestigen zijn door de crisis even naar de achtergrond geschoven. “Maar dat willen we op termijn wel realiseren. Ook willen we weer agenten in het land die Steinway vertegenwoordigen. Met name Essex en Boston, want voor een beginnersklasse piano kijken mensen toch liever in hun eigen regio.”

Opvolging

Ypma (1948) is niet van plan tot zijn zeventigste door te gaan. Zijn zoon is al actief in het bedrijf als commercieel directeur. “Mijn dochter is juriste, maar die begint ook interesse te krijgen. We zien wel hoe het loopt; ze moeten zelf kiezen."

"In de komende jaren moet het gaan gebeuren. Een bedrijf vraagt alle aandacht. Ik heb zoveel interesses, maar daar kom ik nu vaak niet aan toe. Ik wil iets met kunstgeschiedenis doen en zelf meer muziek maken.”