De opmerking 'gebruik je gezond verstand' kan het begin zijn van een social media-beleid. Maar een heuse gedragscode kan natuurlijk ook.

Ongeveer 11 procent van de Europese bedrijven voert een bewust social media-beleid, berichtte uitzendconcern Manpower eerder. In de VS ligt dat aantal met 29 procent een stuk hoger.

Bedrijven hopen zo het bewustzijn te planten dat berichten op sociale netwerken door meer mensen worden gelezen dan medewerkers soms denken. Oppassen dus, als je klaagt over je baas.

Privé

Bedrijven kunnen echter niet bepalen wat een medewerker als privépersoon wel en niet mag publiceren. Het openbaren van bedrijfsgevoelige informatie is uiteraard uit den boze, maar voor het overige komt het aan op adviezen.

Op basis van een aantal voorbeelden zou een social media-etiquette er zo uit kunnen zien:

1. Bedenk dat het aanwezig zijn op sociale media vergelijkbaar is met het aanwezig zijn op een feestje waar je vrienden, je collega's, je baas en je klanten ook zijn.
2. Wat er tijdens dat feestje gezegd wordt, is iedereen na een week weer grotendeels vergeten. Op internet is dit tot in de eeuwigheid terug te vinden.
3. Publiceer geen bedrijfsgevoelige informatie
4. Maak geen ruzie
5. Maak verschil tussen wat je op persoonlijke titel meldt en wat je vanuit je functie schrijft.
6. Maak duidelijk of je op persoonlijke titel of uit naam van je werkgever spreekt
7. Optreden als woordvoerder voor het bedrijf is weggelegd voor pr-afdeling
8. Breng jezelf niet in verlegenheid met tekst, video- of fotomateriaal waarmee je niet geassocieerd wil worden.
9. Maak eventuele bronnen kenbaar
10. Geef fouten toe. Bied excuses aan wanneer nodig
11. Spreek met respect over andere culturen
12. Respecteer copyright, gebruik geen merkuitingen van anderen zonder toestemming
13. Controleer de reacties op je blog en zorg ervoor dat ze net zo respectvol zijn als van je eigen bijdrage
14. Citeer geen collega's en gebruik niet andermans materiaal zonder toestemming.
15. Plaats geen verdekte marketingboodschappen
16. Lieg niet

Bekijk de hele special over social media