Met 1,9 miljoen leden is Nederland overduidelijk gevallen voor LinkedIn. Sites als Plaxo en Xing hebben voorlopig het nakijken. Wat betekent dit fenomeen voor werknemers en werkgevers?

"Voor Nederlanders is dit het belangrijkste medium om te netwerken," zegt Nienke Verhoeven van trainings- en adviesbureau Schouten & Nelissen, die een online leermodule ontwikkelde voor het platform. "Het is eigenlijk een online kaartenbak die continu wordt bijgewerkt."

Toch merkt ze dat veel profielen niet goed worden bijgehouden. "Een gemiste kans", aldus Verhoeven. "Je schrijft hier je online reputatie. Als je bijvoorbeeld je naam googlet, dan verschijnt je LinkedIn-profiel bijna altijd bovenaan."

Onbescheiden

Voor Nederlanders is het volgens haar de kunst om 'gepast onbescheiden' te zijn, als het op online netwerken aankomt. "Veel mensen denken 'ik ga toch niet over mezelf opscheppen?' Maar ze vergeten te vaak om hun kwaliteiten te benoemen. Wees eerlijk over waar je goed in bent."

Ondanks zijn populariteit is LinkedIn niet voor iedereen handig. Hoe lager opgeleid mensen zijn, des te minder ze eraan hebben. "De gemiddelde LinkedIn-deelnemer is hoger opgeleid, heeft 15 jaar werkervaring en is 41 jaar", aldus Verhoeven.

Kansen

Maar hoewel er bijvoorbeeld grote kansen liggen voor account- en salesmanagers, zit er volgens haar ook een afbreukrisico aan het gebruik van LinkedIn en andere sociale netwerken. "Medewerkers kunnen gevoelige informatie publiceren en onder een valse naam producten aanprijzen. Anderen maken hun online profiel fraaier dan de werkelijkheid."

Daarom zouden bedrijven wat haar betreft moeten nadenken over een LinkedIn-beleid. "Je medewerkers zijn tenslotte je uithangbord, ook online."

Relaties

Volgens Jan Vermeiren, auteur van het boek 'Hoe LinkedIn nu echt gebruiken', is de grote kracht van LinkedIn dat het de relaties tussen mensen zichtbaar maakt. "Het platform legt heel veel relaties tussen mensen bloot waarbij je nooit gedacht had dat ze elkaar zouden kennen", stelt hij.

De Vlaming, die door de hele Benelux LinkedIn-sessies organiseert, richt zich onder meer op verkopers. Die kunnen door het blootleggen van relaties zien via wie ze met iemand met wie ze zaken willen doen in contact kunnen komen. De oude netwerksituatie wordt omgedraaid, zegt Vermeiren.

"In plaats van te piekeren wie uit je netwerk je bij potentiële klanten zou kunnen introduceren, ga je nu op LinkedIn zoeken naar potentiële klanten, op basis van criteria als functie en sector."

Netwerk

Voorwaarde is wel een stevig "eerstegraads-netwerk". Vermeiren: "Begin hiervoor met het uploaden van al je contacten van Outlook, webmail (hotmail, gmail etc.) en alle andere adresboeken. Bekijk daarna alle contacten die op LinkedIn actief zijn, en stuur ze een uitnodiging. Maak die uitnodiging iets persoonlijker door er bijvoorbeeld een tip aan toe te voegen."

Daarna kan je nog zoeken naar je huidige en oud-collega's, je oud-klasgenoten en medestudenten. "Ook de mensen die nog niet op LinkedIn zitten kan je uitnodigen, maar schrijf hen wel een persoonlijk bericht. Anders interpreteren ze de e-mail misschien als spam."

Vermeiren vindt LinkedIn een 'ongelooflijk krachtige' manier om potentiële klanten te vinden, maar mensen denken soms dat het aanmaken van een profiel afdoende is. "Hoewel dit helpt om gevonden te worden, is LinkedIn vooral geschikt voor mensen die pro-actief zijn en niet wachten totdat iemand contact met hun opneemt."

Cold call

Hij benadrukt ook dat LinkedIn in eerste instantie een techniek is om te netwerken, niet om te verkopen. "Als je LinkedIn net zo gebruikt als bij een 'cold call' dan zal de reactie van de meeste mensen ook zijn zoals bij een 'cold call': geen reactie of een afwijzing. Werk aan je relaties zodat ze je kennen, sympathiek vinden en vertrouwen."

"Door een goed profiel aan te maken, anderen verder te helpen en niet meteen je product of dienst “door iemands strot te willen rammen” kom je al een heel eind, net zoals in het “echte” leven."

In dit artikel vind je de 7 belangrijkste LinkedIn-tips voor verkopers.

Bekijk de hele special over social media