AMSTERDAM - Praktisch alle bedrijven en werknemers krijgen vroeg of laat te maken met social media. Ook als het even niet uitkomt. NUzakelijk kijkt naar de impact op het bedrijfsleven en geeft tips om hier mee om te gaan.

Ga er maar maar aanstaan als bedrijf. "Vroeger" was het zenden van informatie genoeg, tegenwoordig moet je via social media luisteren, meepraten en resultaten meten.
Bijna alle werknemers zijn actief op sites als LinkedIn, Facebook of Twitter.

Ook op Youtube en Wikipedia wordt dagelijks een schat aan informatie gedeeld. Naar schatting de helft van alle online tijd wordt nu gespendeerd online netwerken.

De meeste bedrijven vinden dit niet erg. Een goed verhaal verspreidt zich 'vanzelf' langs alle social media-kanalen. Maar dat geldt net zo goed voor negatieve verhalen.

Toyota

Bijvoorbeeld als er zich een crisis voordoet zoals bij Toyota, dat door terugroepacties een stroom van vragen en negatieve berichten te verwerken kreeg. "Een nieuwsuitzending is in Nederland al snel vergeten, maar een negatief bericht hoog in Google kan jaren blijven staan", zegt Steven Jongeneel, directeur van marketingbureau Media Embassy dat Toyota bijstaat op social media-gebied.

Sociale netwerken krijgen ondertussen een steeds groter bereik en vormen een potentieel goedkoop marketingkanaal. Vooral jonge kopers laten zich overhalen door positieve verhalen in hun eigen online netwerk.

"Het zit bij onze studenten in de genen", zegt Rob Speekenbrink, op de TU Delft verantwoordelijk voor het social media-beleid.

Daarnaast kan je als ondernemer met social media je vindbaarheid in Google verbeteren en het kan 'gratis' verkeer opleveren naar je website. Een bedrijf als Bol.com zet social media actief in om de klantenservice te verbeteren en reageert vlot op Twitterberichten van klanten.

Solliciteren

Ondertussen verandert de wereld van werving en selectie in snel tempo, met name door het gebruik van LinkedIn. Het online netwerk van de eigen medewerkers blijkt een potentiële goudmijn om geschikte kandidaten te vinden.

Social media zijn dus niks nieuws meer, maar nu pas beginnen bedrijven echt stappen te zetten naar een concreet social media-beleid. "Een jaar geleden reageerden bedrijven amper als we ze bijvoorbeeld via Twitter aanspraken", zegt Yvonne van Bokhoven van pr-bureau Lewis. "Nu krijgen we de eerste reacties binnen."

Banken

Zelfs de van oudsher conservatieve financiële sector steekt zijn licht op binnen social media. "Na de crisis staan banken voor de opgave om het vertrouwen te herstellen en de klant meer centraal te laten staan", zegt Pascal Spelier, marketingmanager bij ABN Amro. "Dan moet je dus wel luisteren naar klanten." Zo komen social media volgens hem automatisch om de hoek kijken.

Ook binnen de muren van bedrijven worden social media steeds vaker ingezet. Rabobank en ABN Amro hebben Yammer omarmd, een soort Twitter voor bedrijven. Andere bedrijven laten werknemers meewerken aan beleidsstukken via zogeheten wiki's, de 'sociale' technologie waar het overbekende Wikipedia op is gebaseerd.

Risico's

Het kan echter ook misgaan. Spelier van ABN Amro stond zelf aan de basis van het online ondernemersnetwerk Flametree, dat begin dit jaar door financieringsproblemen zijn deuren moest sluiten.

De afhankelijkheid van bedrijven van een gratis dienst als Twitter neemt elke dag toe, terwijl niemand weet of de dienst over twee jaar nog bestaat. De neergang van een site als Myspace leert dat het vrij onvoorspelbaar is waar het grote publiek naartoe trekt.

Nationaal is nu wel duidelijk dat LinkedIn in Nederland de belangrijkste netwerksite is, maar internationaal gooien netwerken als Viadeo, Xing, Ning, Groupsite en Plaxo hoge ogen. Blijft LinkedIn de grootste?

Productief

Werknemers Twitteren niet altijd positief over hun eigen baas, en hoe productief is het eigenlijk als medewerkers zitten te twitteren? Interpolis krabte zich achter de oren toen een medewerker ‘tweette’ dat hij zich zo verveelde, waarop het bedrijf van de weeromstuit een social media-etiquette opstelde.

Grote bedrijven als Coca Cola en Intel publiceerden al eerder hun gedragsregels voor social media; de reputatie van een groot bedrijf kan dankzij het 'real time'-karakter van social media binnen een dag grote schade oplopen.

Goeroes

Tenslotte is er een horde social media-goeroes aan het opstaan die de mogelijke opbrengsten van workshops en seminars over het onderwerp likkebaardend tegemoet ziet. Probeer de echt waardevolle experts er maar eens uit te pikken.

Social media is geen hype, maar het bedrijfsleven moet nog flink aan de bak om er echt van te profiteren. Hopelijk kan deze special daarbij helpen.

Bekijk de hele special over social media