AMSTERDAM - Supermarktconcern Albert Heijn roept iedereen op alle 'Beesies' na het WK-voetbal weer in te leveren bij de winkels. AH hoopt de pluche rupsen dan een tweede leven te kunnen geven.

Een woordvoerster van Albert Heijn bevestigde zaterdag berichtgeving hierover in dagblad Trouw.

Albert Heijn gaf tijdens het wereldkampioenschap voetbal in totaal 31 miljoen Beesies weg. Bij elke 15 euro aan boodschappen kregen klanten zo'n WK-gadget. De Beesies zijn inmiddels allemaal op, aldus de woordvoerster.

 Goede bestemming

''Als het WK voorbij is, kunnen wij ons voorstellen dat klanten ze niet meer willen. In dat geval kunnen ze hun Beesie weer bij ons inleveren. Wij zorgen ervoor dat de speeltjes dan een goede bestemming krijgen.'' Op die manier hoeven ze ook niet in de prullenbak te belanden, zegt de woordvoerster.

Albert Heijn is al door particulieren en organisaties benaderd met de vraag of zij de knuffels kunnen krijgen. Zij willen ze bijvoorbeeld aan kinderen in ontwikkelingslanden geven.

De supermarktketen wil ze in elk geval niet bewaren voor een volgend toernooi. Albert Heijn wil dan weer met nieuwe gadgets komen.

'Return to sender'

Marketingbureau Opinionators kwam eerder deze week al met de actie 'Return to sender'. Een initiatief dat oproept de miljoenen vrolijke oranjeresten terug te brengen naar waar ze vandaan komen. Het bureau wil met de actie mensen bewust maken van afvalreductie en hergebruik van spullen.