Duurzaamheid levert ook in de transportsector gewoon geld op. Daarvoor moeten winkeliers en producenten wel slim samenwerken.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Wie aan logistiek denkt, denkt al snel aan vieze vrachtwagens. In een op de tien vrachtwagens zitten consumentenproducten van Mars, Unilever of Campina Friesland voor de winkels van Jumbo, Albert Heijn of Plus Retail. Daarmee is deze sector een van de grotere vervoerende sectoren.

Onze wegen staan vol en de milieubelasting is groot. De CO2-belasting in transport moet eigenlijk met 20 procent omlaag, door het voorkomen van transport, en daarmee minder vrachtwagens, minder kilometers en minder gebruik van fossiele brandstoffen.

Maar, zonder transport staat ook alles stil, dat beseffen winkeliers als geen ander. Er zijn slimme oplossingen nodig om ervoor te zorgen dat de consument geen lege schappen aantreft en toch de milieubelasting wordt verminderd. Dat lukt alleen maar als winkeliers samenwerken met producenten en transporteurs.

Green order

Eerder presenteerde Mars, samen met Connekt, de 'Green order'. De 'Green Order' maakt de gevolgen van het bestelgedrag van klanten op het milieu zichtbaar voor de partners in de keten. Mars Nederland is de eerste producent in Europa die de CO2-uitstoot meet op orderniveau en vermeldt op de pakbon.

Een prima manier om samen met klanten te praten over duurzamer leveren en daarmee, vaak ook, efficiënter leveren.

Duurzaam leveren

SCA Consumer, producent van onder meer Libresse, Libero en Edet, gaat als eerste leverancier in de retail volledig honderd procent CO2-neutraal aan klanten leveren. SCA kondigde vorige week een intensieve samenwerking aan met een selecte groep transporteurs onder de naam 'Green Care Transport'.

SCA gaat, samen met transporteurs, de CO2 uitstoot verminderen met schonere motoren, aerodynamische vrachtwagens en opleidingen voor chauffeurs.

Al eerder bereikte SCA, samen met Fruit2Day maker Hero, een CO2-reductie van bijna 20 procent door het combineren van hun leveringen aan de winkeliers in een enkele vrachtwagen. Duurzaamheid levert dus gewoon ook geld op.

SCA werkt voortaan alleen nog maar met duurzame transporteurs. Ben je niet duurzaam, dan doe je als transporteur gewoon niet meer mee. Dan word je wel gedwongen mee te innoveren.

Compenseren

De uitstoot die nog overblijft, neutraliseren SCA en haar transporteurs door in samenwerking met Climate Neutral Group te investeren in duurzame energieprojecten, zoals een windmolenpark in Turkije of Taiwan.

Dat is veel slimmer dan het planten van nog meer bomen. Dit is een oplossing die toekomstige milieuproblemen in opkomende economieën aanpakt. Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht.

Klimaatneutraal leveren? Het moet, het kan, het levert geld op! Of wacht je tot de klant het van je eist?

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Voor meer informatie Delaatstemeter.nl. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter