AMSTERDAM - De gratis dagbladen hebben hun oplages het eerste kwartaal vergeleken met de laatste drie maanden van vorig jaar weer zien stijgen.

Dat blijkt uit de dinsdag gepubliceerde cijfers van het Instituut voor Media Auditing (HOI) dat de oplages van gedrukte media bijhoudt.

De oplage van dagblad Sp!ts ging met ruim tienduizend exemplaren omhoog tot 423.846. Het kwartaal ervoor was de oplage 411.779. In het eerste kwartaal een jaar eerder lag het oplagecijfer nog op 459.770.

Metro

Ook Metro zit weer in de lift. De oplage ging omhoog van 503.556 stuks naar 517.901. Dat is nog niet op het niveau van een jaar eerder, toen er nog 530.428 kranten per dag werden gedrukt.

Dagblad De Pers doet het nog beter. Het oplagecijfer steeg van kwartaal op kwartaal van 177.584 tot 215.703. De Pers ging eerder door een diep dal. De eerste drie maanden van 2009 had de gratis krant nog een oplage van 307.522.

Telegraaf

De betaalde landelijke dagbladen hebben het nog steeds moeilijk. Over de hele linie zagen de landelijke kranten hun oplages in het eerste kwartaal naar beneden gaan. De Telegraaf daalde nog het hardst. De totaal verspreide oplage van de grootste krant van Nederland zakte van 664.841 in het laatste kwartaal van vorig jaar tot 638.670 de eerste drie maanden dit jaar.

Dat ligt zelfs onder het niveau van een jaar eerder, toen de krant nog een totaal verspreide oplage van 658.218 had. De betaalde oplage steeg overigens wel van 550.739 tot 592.407 exemplaren.

AD

De totale oplage van het AD ging ook iets terug van 441.292 tot 438.224 stuks. De Volkskrant daalde van 257.595 tot 252.119, NRC Handelsblad ging van 207.221 naar 204.481 en Trouw zakte van 110.652 tot 107.546.

De totaal verspreide oplage van betaalde dagbladen komt in het eerste kwartaal van 2010 uit op 3.440.968 exemplaren. In vergelijking met hetzelfde kwartaal in 2009 is dat een daling van 2,5 procent.