AMSTERDAM - Halfnaakte 'stewardessen' moeten Russen verleiden om hun ticket te boeken bij Avianova, Ruslands tiende nationale luchtvaartmaatschappij.

De Russische prijsvechter verschaft weinig informatie over zijn prijzen of routes, maar kiest op een radicale manier voor een van de belangrijkste marketinglessen: bloot verkoopt. Het bedrijf laat voor de gelegenheid bikinivrouwen een van zijn vliegtuigen wassen.

Niet geheel toevallig is Avianova gedeeltelijk in handen van Indigo Partners, een Amerikaans investeringsbedrijf dat tevens investeert in de lowbudgetmaatschappij Spirit Airlines.

Olie

Spirit, met zijn thuisbasis in Florida, moest deze maand een reclamecampagne terugtrekken wegens een omstreden verwijzing naar de olieramp in de Golf van Mexico. Schaarsgeklede dames gingen op posters vergezeld van de tekst, 'Check out the oil on our beaches'.

Eerder dit jaar bediende Spirit zich onder meer van de dubieuze afkorting M.I.L.F. (Many Islands, Low Fares), waarop een protestactie volgde van de bond voor cabinepersoneel. Om concurrent Virgin Airlines een hak te zetten voerde het bedrijf enige tijd de slogan 'We're no virgin: We've been cheap and easy for years'.