AMSTERDAM - TomTom heeft een overeenkomst gesloten met de sociale netwerksite Twitter. Het beursgenoteerde bedrijf gaat digitale kaarten leveren aan het populaire medium.

Een woordvoerder van TomTom liet dinsdag over de overeenkomst met Twitter in dit stadium verder weinig los, laat staan over de omvang en belang van de deal.

Twitter breidt de twitterberichten (tweets) van zijn gebruikers uitgebreid met nauwkeurige plaatsaanduidingen.

Twitter Places

Twitter Places is direct bij de lancering gekoppeld aan twee populaire locatiebewuste sociale netwerken, FourSquare en Gowalla. Wanneer een gebruiker een locatie bij een tweet aanklikt, ziet hij niet alleen andere recente tweets vanaf die locatie maar ook de laatste 'check-ins' (aankomstberichten van deelnemers) voor die plek op FourSquare en Gowalla.

Voor de wereldwijde invoering van Places is Twitter samenwerkingen aangegaan met TomTom, dat navigatiesystemen maakt, en Localeze, een zoekmachine om plaatselijk winkels en bedrijven te vinden. Deze twee partijen gaan zogenaamde 'points of interest' aan Twitter Places leveren, belangwekkende plekken die aan specifieke geografische coördinaten gekoppeld zijn.