Nederland als de gateway naar Europa staat onder druk. Nederland heeft het meeste asfalt van Europa, de Betuwelijn en geweldige binnenvaartwegen. Maar, we worden steeds duurder en we staan steeds langer in de file naar de klant.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

België, Frankrijk en Duitsland hebben Nederland als onbetwiste toplocatie uit de logistieke top gestoten. Dat is zorgelijk. De logistieke sector is goed voor 600.000 banen en levert zo’n 40 miljard euro aan economische waarde. Die sector loopt krakend vast.

Dode hoek?
Goed transport is nodig voor de groei van sectoren als bouw, tuinbouw en chemie. Als de transportkosten stijgen, dan daalt de commerciële actieradius van onze paprika’s en bouwproducten. Dit betekent direct minder export en minder banen.

Transport en logistiek horen op de politieke agenda. Ze bepalen onze economische kracht. Toch wordt er in de campagne te weinig aandacht besteed aan transport, mainports, greenports of mobiliteit. Is Nederland Distributieland morgen de grote verliezer?

Pleisters plakken
Is het onze schuld dat we vastlopen? We willen steeds minder betalen voor onze producten en eisen ruime keuze bij de Jumbo of de Mediamarkt. Daarvoor hebben we mooie logistieke concepten bedacht. Maar staan we wel stil bij de consequenties?

We verplaatsen onze productie naar China, Oost-Europese chauffeurs duwen onze jongens van de weg, het werk in magazijnen is zo dom dat we er niemand meer voor krijgen, de autowegen zitten vol en over de Betuwelijn vliegen straks de containers naar Oost-Europa waar de echte waarde wordt toegevoegd.

Het lijkt wel Nederland Pakezelland in plaats van Nederland Distributieland.

Wie kijkt niet met verwondering naar al die vrachtwagens in de file? Een op de drie vrachtwagens rijdt helemaal leeg rond. De rest is slechts halfvol. Terwijl de binnenvaart nog barst van de capaciteit. Zomaar investeren in nog meer asfalt is pleisters plakken. Het moet echt anders. We moeten slimmer omgaan met die geweldige Nederlandse infrastructuur.

Polderen?
Hoe kunnen ondernemingen er met elkaar voor zorgen dat die paprika aan klanten, nog verder weg, kunnen worden verkocht? In de tuinbouw werkt het. De tuinbouw heeft veel energie nodig, de inzet van duur personeel en zit op kostbare grond.

Toch houdt de tuinbouw door intensieve samenwerking binnen de sector zich staande als wereldspeler. Dit werkt zo lang Nederland haar logistiek kracht ook echt weet vast te houden.

Samenwerken
De toekomst begint morgen. Transport en logistiek horen op de politieke agenda van het volgende kabinet: samenwerking tussen mainports en greenports, beter benutten van alle infrastructuur en stimuleren van samenwerking in ketens.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Voor meer informatie Delaatstemeter.nl. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter