Hier zit ik dan, in een wit betegeld hok met teveel airconditioning en smoezelige computers een blog te typen. Ik hoor u denken: een nieuwe kantoorruimte? Nee, mijn waarde lezers, momenteel begeef ik mij in Egypte.

Terwijl een invaller "de zaak" bewaakt (dat wil zeggen: mijn mails beantwoordt en in mijn kantoor annex huis werkt en verblijft) drijf ik in een zwembad in het land van de piramides, waar het momenteel 45 graden is.

Noot voor Boze Belasting Meneer: deze vakantie heb ik zelf betaald en de kosten trek ik niet af.

Een mini-sabattical, zo is het eigenlijk amper te noemen: ik denk constant aan werk, ontwikkeling en het ondernemerschap an sich, nu het er toch wel heel erg aan zit te komen om als fulltime zelfstandige aan de slag te gaan.

Onder het mantra " zorgen zijn voor over-over-over-over-overmorgen" dool ik 's avonds door straten op zoek naar noemenswaardige souvenirs voor mijn " zaak-sitter", een hele opgave.

ZZP in Egypte

Wat gelijk opvalt in Egypte, naast de bergen zand uiteraard, is het overschot aan ZZPers. Marktverzadiging is het understatement van de eeuw, en dan overdrijf ik niet.

Er zijn TE veel taxi's, TE veel waterpijp/piramide/buikdansjurken winkels, TE veel excursieverkopers en TE veel discotheken met bijbehorende proppers die je voor mojito's TE veel willen laten betalen... U zult begrijpen dat ik af en toe de weg letterlijk en figuurlijk kwijt raak hier.

Verkoopstrategie

Na een paar dagen de weg kwijtraken, begin ik enkele verkoopstrategieën te herkennen die ik graag met u wil delen.

Allereerst is er het aanklampen, en daarmee benoem ik gelijk een van de agressiefste strategieën. Het werkt als volgt: klamp je, verbaal maar soms ook fysiek, vast aan een voorbijganger. Nee is toch ja, dat is jouw mantra.

Op een gegeven moment zal iemand, die verveeld genoeg is, toch even in jouw winkel komen kijken ' om er maar vanaf te zijn'. Op herhalingsaankopen hoef je niet te rekenen, maar geld is geld.

Kijken kijken

Ten tweede is er het levelen. Je schat in met wat voor een klantje te maken hebt, en past hier je taalgebruik op aan. "Kijken kijken niet kopen”, "goedkoper dan de HEMA", "schatje ik hou van jou” en "lekker gezellig”  zijn regelrechte treffers voor de gemiddelde all-inclusive toerist.

Dan is er nog een versie die de zuinigheid van de Hollandsche Mensch aanspreekt; het aanbieden van gratis gadgets en goodies. Het kost wat, maar het levert ook wat op. Gratis thee, koffie, papyrus boekenleggers met daarop je naam in het Arabisch en kortingscoupons voor de winkel van je broer/neef/oom aanbieden zorgt voor een hoge attentiewaarde en daardoor, als je goed doorpakt als verkoper, ook voor meer geld.

Toeter

Dan is er nog zichtbaarheid, iets waarmee ik zal afsluiten. Zorg dat je gezien wordt door je potentiële klant. Maak veel geluid (toeter bijvoorbeeld constant als je een taxichauffeur bent, of rij mensen klem), schreeuwen helpt bijvoorbeeld.

Ook liedjes van Andre Hazes zorgen ervoor dat je gehoord wordt. Recht voor naderende voorbijgangers gaan staan is een goede manier om te zorgen dat zij jou zien, en als ze doorlopen loop je mee.

To Do

U bemerkt in mijn schrijven wellicht een ietwat geïrriteerde ondertoon; dat klopt. Ik moet wennen aan bovengenoemde methoden. Toch zie ik ook dat bovenstaande technieken werken en daardoor een mechanisme zijn geworden voor verkopers om te overleven. Zij hebben er niets aan dat ik dat vervelend vind, dus daar hou ik vanaf nu mee op.

Het eerste punt op mijn to do lijst: blijf weg uit winkelstraatjes vol spullen die je toch niet wilt kopen. (Sorry A., geen glazen piramide voor jou... Is een luchtje van Schiphol Plaza ook goed?). En de rest van mijn to do bewaar ik tot na mijn vakantie. Er staat in elk geval iets op omtrent zichtbaarheid, levelen, gadgets en goodies. Wordt vervolgd!

Sanne Nuij van Arnhem is directeur/ eigenaar van Plan T, een adviesbureau voor verandermanagement. Plan T biedt ook trainingen op het gebied van creativiteit en communicatie voor bedrijven én particulieren, alsmede coachingstrajecten.Voor meer informatie: www.plan-t.nl/