SCHIPHOL - Een vliegtuig van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Garuda Indonesia is woensdagochtend voor het eerst sinds oktober 2004 op luchthaven Schiphol geland. De lange afwezigheid is te verklaren uit intern mismanagement en later een ban van de Europese Unie.

''We zijn heel erg blij dat we weer in Nederland zijn'', zei bestuursvoorzitter Emirsyah Satar van Garuda. Ook al ''was het beter geweest dat we niet op de zwarte lijst hadden gestaan'', echt veel last heeft de maatschappij er niet van gehad. ''We vlogen toch al niet meer op Europa.''

Nu moet de maatschappij wel werken aan het imago. ''Dat we IATA-gecertificeerd zijn en van de zwarte lijst af zijn, zou op zich genoeg moeten zijn. We kunnen de mensen niet zeggen dat ze met Garuda moeten vliegen.''

KLM

KLM-topman Peter Hartman is ''zielsgelukkig'' met de terugkeer van Garuda. ''Dit is een bijzonder belangrijk moment voor ons'', zei hij. De banden tussen Garuda en KLM gaan decennia terug. ''We hebben zelfs vliegtuigen gehad waarop aan de ene kant KLM stond en aan de andere kant Garuda'', weet Hartman.

De president-directeur van KLM neemt nooit een blad voor de mond, dus ook nu niet. ''Ik heb me altijd uitgesproken tegen zwarte lijsten. Het heeft geen zin, die maatschappijen vliegen toch in andere gebieden waar wij ook komen.'' KLM heeft ''in Brussel geholpen'' om Garuda van de zwarte lijst af te krijgen. ''Daar hebben we zeker een proactieve rol in gespeeld.''

Schiphol

Ook Schipholtopman Jos Nijhuis is verguld met de terugkeer van Garuda. ''Fantastisch dat wij de eerste luchthaven zijn waar ze weer op vliegen.'' Volgens Nijhuis is Schiphol 'uitverkoren' om de emotionele banden die er tussen Nederland en Indonesië zijn.

''Maar we zijn natuurlijk ook de beste hub voor Europa.'' De komst van Garuda en die van Emirates vorige maand ''leveren financieel een mooie bijdrage op''.

Skyteam

Garuda staat inmiddels te trappelen om zich aan te sluiten bij SkyTeam, de alliantie van onder meer Air France-KLM, Delta en Alitalia. KLM heeft de maatschappij als lid voorgedragen. ''Ongeveer een jaar geleden nu'', zegt Hartman. ''Met steun van Delta.''

Maar ook nu al werken de maatschappijen samen. Zo delen ze vluchten tussen Singapore en Bali. ''We zullen samenwerken met hen op de routes voorbij Jakarta en andersom voorbij Amsterdam.'' Hartman hoopt dat Garuda zo snel mogelijk lid wordt.

Garuda

Garuda is ondertussen een winstgevende maatschappij geworden. ''We hebben vorig jaar onder de streep ongeveer 110 miljoen dollar overgehouden'', aldus Satar. ''In 2005 was dat nog een verlies van 90 miljoen dollar.''

Afhankelijk van hoe de economie zich houdt, gaat Garuda in het derde of vierde kwartaal van dit jaar in Jakarta naar de beurs. ''En afhankelijk van hoe het economisch gezien in Europa gaat, openen we nieuwe routes naar Frankfurt, Londen, Parijs en Rome.''