UTRECHT - Waar het in de bouw over het algemeen als gevolg van de economische crisis slecht gaat, is het bouwvolume op het spoor ongekend hoog.

Het afgelopen jaar werd 1,5 miljard euro geïnvesteerd in onderhoud, vernieuwingen en nieuwbouw. In 2010 groeit dit bedrag naar 2 miljard euro. Dat meldde spoorbeheerder ProRail vrijdag bij de presentatie van het jaarverslag.

Zo wordt er volop gebouwd aan verschillende grote stations zoals dat van Rotterdam, Utrecht, Arnhem, Amsterdam en Delft. Deze week nog werd een nieuw contract voor de vernieuwing van Den Haag Centraal ondertekend.

Hanzelijn

Ook wordt er gewerkt aan de aanleg van de Hanzelijn, de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle. Verder had ProRail in 2009 zo'n duizend projecten in uitvoering voor provincies en gemeenten zoals ondertunneling en maatregelen tegen geluidsoverlast.

Om de bouwers in de economisch zware tijden tegemoet te komen heeft ProRail in samenspraak met de overheid geplande productie naar voren gehaald.

''Zo is het afgelopen jaar 36 miljoen euro extra uitgegeven bovenop de bestaande investeringen, zowel in nieuwbouw als in onderhoud'', aldus ProRail. Er worden bijvoorbeeld versneld extra fietsenstallingen bij stations gebouwd en liften geïnstalleerd.