AMSTERDAM - Philips heeft met de Nederlander Pieter Nota een echte merkenman in huis gehaald. Het concern maakte vrijdag bekend dat Nota is benoemd tot baas van de consumentenelektronicatak (Consumer Lifestyle).

De 45-jarige Nota werkt momenteel als bestuurslid bij het Duitse cosmeticabedrijf Beiersdorf. Daar is hij verantwoordelijk voor alle merken (waaronder Nivea), alsook voor de marketing, innovatie en verkoop.

Nota begon zijn carriere als brandmanager bij Unilever en werkte er uiteindelijk vijftien jaar in diverse internationale managementfuncties. Volgens Philipstopman Gerard Kleisterlee heeft Philips met Nota opnieuw een sterke marketingman aangetrokken.

Ragnetti

De huidige baas van Philips Consumer Lifestyle, Andrea Ragnetti, kondigde eerder dit jaar zijn vertrek aan. De Italiaan was de eerste zogeheten Chief Marketing Officer binnen het bestuur van Philips en onder meer verantwoordelijk voor de reclameleus Sense and Simplicity.

Met de komst van Nota zijn de Nederlanders weer even in de meerderheid in de zeskoppige raad van bestuur van Philips. De top van het concern bestaat momenteel nog uit zes verschillende nationaliteiten. De huidige bestuursvoorzitter en Nederlander Gerard Kleisterlee verlaat in 2011 het concern. Zijn opvolger zal na de zomer bekend worden gemaakt.