Mede door de terughoudende consument, moet de detailhandel inventief zijn om de bestedingen te stimuleren. In Amerika gaat dat steeds meer via de smartphone.

Door Fred Huibers | Het Haags Effektenkantoor

In de eerste fase van de recessie zijn consumenten hun bestedingen zoveel mogelijk gaan uitstellen. De zorg om koopkrachtverlies, al dan niet door de verlies van de baan, speelde een belangrijke rol.

Overheden hebben met allerlei maatregelen gereageerd zoals inruilpremies voor oude auto's (bijvoorbeeld in Nederland, Duitsland en de VS) en subsidies voor starters op de woningmarkt (in de VS).

De maatregelen hebben zeker geholpen: de consumentenbestedingen zijn op peil gebleven. De consumenten zijn ook prijsbewuster geworden. Mensen willen waar voor hun geld. Ze gaan ook steeds vaker het internet op om de mening van andere consumenten te bekijken.

The price is right

In de Verenigde Staten spelen steeds meer retailers in op deze trend. Omdat de vergelijking vaak impulsief gebeurt (on the fly zouden Amerikanen zeggen), richten de winkels zich op content die gemakkelijk per mobiele telefoon opgevraagd kan worden.

Volgens een van Amerika's meest populaire prijsvergelijkingssites, TheFind.com, zijn 2 van de 30 miljoen zoekopdrachten gedurende Christmas Shopping Season gedaan met de mobiele telefoon.

Er is een explosieve groei van het gebruik. Tijdens de laatste Thankgiving zijn volgend TheFind.com 200.000 van de zoekopdrachten verstuurd door consumenten die in de winkel waren. Vorig jaar was dit nog maar 5.000 keer.

Initiatieven

The North Face, een populair kledingmerk, stuurt berichten aan klanten en prospects door tijdens sportevenementen en als zij in de buurt van de winkel zijn.

Een van de grootste Amerikaanse supermarktketens, Kroger, stuurt kortingsbonnen door die door klanten bij de kassa gescand kunnen worden door de mobiele telefoon tegen een paneel te houden.

Social media

Steeds meer winkels praten mee op social media zoals Facebook waar consumenten ervaringen uitwisselen over specifieke producten.

Amazon, de online retailer, is zelf een reviewsite begonnen, Snaptell. Consumenten gaan toch vergelijken; het is voor winkels wijsheid om zich actief in te zetten om de vergelijking makkelijker te maken. De klant is immers meer dan ooit koning.

Fred Huibers is partner hij Het Haags Effektenkantoor