Dat klinkt alsof je met je onderneming de “grote beurt”, zoals de auto die periodiek kent, moet ondergaan. Waarbij een beetje garage je auto ook nog piekfijn gewassen aflevert. En in zekere zin gebeurt dit ook met je onderneming, als het tenminste goed gaat.

Want dat het lang niet altijd goed gaat is een feit. Veel grote(re) bekende firma’s die de dure senior consultant op je dak stuurt, maar in uitvoerende zin de junior consultant, zogezegd onder auspiciën, het werk laat doen. En als het dan nog maar goed gaat dan is er nog niets aan de hand, maar denk aan grondig onderzoek of je nog wel met de juiste dingen bezig bent, of dat er zaken efficiënter en effectiever ingericht kunnen worden.

Maar ook of je de focus nog scherp hebt, mogelijkheden om nieuwe zaken te omarmen en zitten de juiste mensen nog wel op de juiste plekken (capabiliteit). Om de meest uiteenlopende redenen kan je hulp inroepen om je organisatie door te laten lichten, maar zorg dan dat je iemand neemt die gesprekspartner is niet de bekende “ja-knikker”.

Ja-knikker

De “ja-knikker” is een man of vrouw die desgewenst je processen nog eens doorkijkt, wat interviews afneemt “om te horen hoe het er aan toe gaat” en met je meepraat over je ondernemerschap en je mogelijkheden, maar vooral niet te veel de kritische noot kraakt. Dit alles verpakt in een lijvig boekwerk ter waarde van zo’n 250,- euro per uur.

“Nee” verkopen en kritisch zijn kan in de toekomst een opdracht minder opleveren, dus dat doen we niet. Immers niet iedere ondernemer stelt zich dusdanig open, dat hij of zij ook accepteert dat er iemand in de organisatie rondloopt die zaken over je bedrijf roept die jij in eerste instantie helemaal niet leuk vindt.

Doorlichters

Toch zijn dit wel de “doorlichters” waar je mee verder komt en waar jij als ondernemer en je bedrijf iets aan hebben. Kritisch zijn is niet op de persoon en je bedrijf de grond in boren, maar bijvoorbeeld onrealistische ideeën blootleggen, de nadelen van een niet goed georganiseerde groep mensen en processen ten toon spreiden, zorgen dat je focus houdt en met je meedenkt als je je bedrijf wilt laten groeien.

Zo vertelde een erg junior consultant me recentelijk dat hij bij nagenoeg alle ondernemingen waar hij komt, de nieuwe media aan het introduceren is en op mijn vraag of al die ondernemingen daar baat bij hebben, direct of indirect, maar ook of er wel mensen in het bedrijf zijn die dit actueel houden, kreeg ik een ongenuanceerd antwoord “je loopt achter als je niet aan de nieuwe media mee doet, ze regelen het maar.”

Timer

Al visualiserend zag ik die directeur druk bezig in zijn bedrijf als de timer af gaat en hij zijn dagelijkse tweet moet plaatsen en nog snel bij een medewerker langs loopt om inspiratie op te doen. Of zijn linkedin welke nog niet helemaal bijgewerkt is, want hij heeft recentelijk een interessante cursus gedaan en tja, die moet nog wel aan zijn profiel toegevoegd worden. En als klap op de vuurpijl gaat hij in de avonduren op zijn weblog zijn relaas van vandaag plaatsen.

Als dit type consultants de toekomst wordt van degene die de ondernemers gaat ondersteunen, adviseren en kritisch meedenkt in de organisatie, dan adviseer ik de ondernemers geen consultants meer in te huren voor deze klussen. Daarmee gesteld dat ik mezelf ook meteen brodeloos maak, maar dat terzijde.

Helma van Wanrooij en Eelkje Oldenburger zijn eigenaar van Janus Kizuna. Zij herstructureren bedrijven en bieden persoonlijke begeleiding aan leiders. Capabiliteit en vertrouwen zijn de kernwoorden.