De betere bedrijfsporno

Op zoek naar nieuwe inspiratie voor je bedrijfsvoering? Ondernemers kunnen veel leren van het succes van porno. Het geheim: de inspiratie en de gelegenheid ongegeneerd te kunnen ‘gluren bij de buren’.

Een opmerkelijk berichtje in de Koffiecorner elders op nuzakelijk.nl: Playboy onthult sekssite voor op kantoor. Playboy Enterprises, het bedrijf achter blootblad Playboy, wil namelijk zijn resultaten verbeteren door een gratis toegankelijke site te lanceren, die bovendien 'SFW' is, oftewel 'suitable for work' (geschikt voor op kantoor). Dat schrijven Amerikaanse media.

Het bedrijf liet bij de bekendmaking van de nieuwste kwartaalcijfers weten een erotische website in ontwikkeling te hebben (The Smoking Jacket), om te gaan concurreren met semi-blootsites zoals Maxim en FHM. Om adverteerders over de streep te trekken die hun naam niet aan een echte blootsite willen verbinden, zullen geen volledig naakte vrouwen te vinden zijn.

Pronte borsten

Het taboe op het kopen van blootbladen als Playboy bestaat allang niet meer. Het blad ligt – ik zou bijna zeggen – open en bloot bij de supermarkt en kiosk. Natuurlijk koopt iedereen die daar nog wel moeite mee heeft, de Playboy voor de fantastische interviews, en zijn die schaars geklede dames uiteraard net zo bedoeld als opvulling als de siliconen in de pronte borsten van een aantal van hen.

Alhoewel de grens tussen werk en privé steeds meer vervaagt, lijkt een dergelijke sekssite nu niet echt geschikt voor kantoor. Afgezien van wel of niet volledig naakt, normen & waarden, vrouwvriendelijkheid etc.: op kantoor moet gewoon gewerkt worden, en het bezoek aan een dergelijk sekssite hoort, hoe ‘suitable for work’ ook, gewoon lekker thuis.

Leren van porno

Toch kunnen we als ondernemers wat van porno leren. Het succes van porno ligt vooral in – laten we het netjes formuleren – de inspiratie die de lezers/kijkers opdoen en de gelegenheid om ongegeneerd te kunnen gluren.

En dat is wat ook ondernemers zouden moeten doen. Niet door die porno te bekijken, maar aan een andere, betere en meer passende soort van bedrijfsporno te doen: het betere gluren bij de buren oftewel collega-ondernemers.

Gluren bij de buren

Wat doen je collega-ondernemers bijvoorbeeld om de aandacht te trekken van nieuwe klanten? Welke inspiratie bieden hun spraakmakende marketingacties, originele reclamecampagnes, opmerkelijke websites, trendy huisstijl of baanbrekende producten?

Op welke originele wijze bewerken zij de markt? Hoe werven zij schaars personeel? Hoe gaan zij om met de consumentenpers en de vakpers? Hoe haken zij in op de huidige trends op het gebied van lifestyle?

Juist door ook buiten je eigen branche je licht op te steken, kun je heel veel ideeën opdoen voor je eigen bedrijfsvoering. Het wereldwijde web, de glossies, de dag- en weekbladen: het zijn dan ook stuk voor stuk uitstekende inspiratie- én informatiebronnen. Een kwestie van een paar muisklikken en ze verschijnen op je eigen scherm.

Klakkeloos kopiëren

Nog een laatste tip: het klakkeloos kopiëren van andermans ideeën werkt dan overigens niet. Je zult je eigen flair of ‘touch’ moeten geven om ze binnen je eigen organisatie, branche en bedrijfscultuur in te passen. Goede ideeën zijn er, behalve om je voordeel ermee te doen, tenslotte ook om te verbeteren…

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie, directeur van de Beauty Media Group en uitgever/hoofdredacteur van Nail Design Magazine. Voor meer informatie: idb-communicatie.nl

Tip de redactie