Elektrisch rijden tussen hype en realiteit

'In 2020 200.000 elektrische auto’s in Nederland”, 'Elektrische taxi’s in Utrecht', 'Franse overheid wil 50.000 elektrische auto’s aanschaffen'. De berichten en initiatieven vliegen je om de oren, maar is dit nu een hype of is het realiteit?

Door Michel Bayings | Logica

Elektrische auto’s hebben we altijd al gehad. De Nederlander Sibrandus Stratingh (1785-1841) heeft waarschijnlijk het eerste elektromagnetisch wagentje ter wereld gemaakt. Er ontstond een keten van laadstations en in 1909 reden er wereldwijd al ruim 10.000 elektrische auto’s rond.

Met elke olie crisis zien we weer een opleving van initiatieven voor elektrisch vervoer, zoals de Witkarren in Amsterdam. Elektrisch vervoer is dus iets van alle tijden niet iets totaal nieuws.

Wat is er nu anders?

Er zijn een drietal ontwikkelingen die de situatie nu anders maken. Het “Al Gore”-effect; Gore heeft de klimaat problematiek onderwerp van discussie heeft gemaakt bij overheden, bedrijven en burgers. Dan is er de behoefte aan verandering bij bedrijven en overheden. Niet in de laatste plaats geholpen door de economische crisis waardoor bedrijven en overheden gedwongen worden na te denken over goedkopere en efficiëntere toepassingen.

Daarnaast zijn innovaties voor bedrijven en overheden zeer stimulerend om de markt weer enthousiast te krijgen. Steeds vaker wordt door overheden ook verlangd van bedrijven dat ze milieubewust bezig zijn.

Tot slot zijn er de automobilisten die schoner willen reizen en minder afhankelijk willen zijn van de benzine prijzen en toch hun individuele reisbehoefte houden. Het feit dat veel overheden elektrisch rijden fiscaal zeer aantrekkelijk maken is hierbij extra stimulerend.

Opladen?

Nederland loopt voorop in Europa als het gaat om oplaadpunten voor elektrische auto’s. In 2012 moeten er ruim 10.000 laadpunten staan door het hele land. De tweede helft van dit jaar is het mogelijk om met een pas energie kan te ‘tanken’ bij de verschillende leveranciers van laadpunten. Hiermee kan je door heel Nederland je auto opladen.

Kritiek

De afgelopen dagen hebben onder andere een aantal milieubewegingen gemeld dat ze elektrisch vervoer toch niet zo’n goed alternatief vinden. Er worden kolencentrales gebouwd om energie op te wekken, en benzine motoren worden steeds schoner. Echter heeft een elektrische auto een CO2 uitstoot van nul. Alle vervuiling kan dus bij de bron, worden opgevangen.

Daarnaast zal groene energie een steeds groter deel gaan vormen van de benodigde energie. En gewone auto’s stoten nog steeds meer CO2 uit dan elektrische auto’s en dat ook nog eens terwijl ze zich verplaatsen.

Hype wordt realiteit

Elektrische auto’s zijn er al en er zullen de komende jaren nog heel veel meer volgen. Het is een onomkeerbare situatie. Elk automerk komt binnen een paar jaar elektrische auto’s. Daarnaast wordt het netwerk van laadpunten uitgebouwd.

Hoeveel het er zullen worden kan ik u niet vertellen, maar laten we eerlijk zijn, we hebben toch nu ook de keuze tussen 6 soorten diesel, benzine en gas. Elektriciteit kan daar prima bij.

Tot slot weet ik uit ervaring: elektrisch rijden is gewoon heel leuk. Je hoort niets en zoeft milieuvriendelijk door het land van oplaadpunt naar oplaadpunt.

Michel Bayings is Management Consultant bij Logica Business Consulting

NUwerk

Tip de redactie