RIJSWIJK - Na een ronduit slechte start loopt het nog steeds geen storm op arrangementen naar het WK voetbal in Zuid-Afrika.

''We hadden van tevoren al bedacht dat het aantal Nederlanders dat zal afreizen beperkt zal zijn'', zegt directeur Julius ter Haar van Oad. ''De laatste weken komt het een beetje op gang, maar er is nog geen sprake van Oranjekoorts'', zegt Steven van der Heijden, bestuursvoorzitter van TUI Nederland.

''Tienduizenden tot wel 120.000 Oranjesupporters zoals bij de laatste toernooien, die allemaal in Europa waren, zullen we niet zien'', aldus Ter Haar. De afstand speelt daarbij een rol, want daar hangt een prijskaartje aan. ''Door de crisis zullen mensen eerder zeggen: ik sla nu maar even over.'' Ook speelt volgens de Oad-directeur het ''onterechte onveilige imago'' van Zuid-Afrika een rol.

Aandacht

Van der Heijden van TUI denkt dat factoren als ver weg, duur en onveilig een ondergeschikte rol spelen. ''Dat het nog niet leeft, is de belangrijkste oorzaak voor de achterblijvende verkoop.'' Volgens hem ''drijft zo'n evenement op de aandacht''.

Kras biedt arrangementen aan vanaf 1700 euro. Voor die prijs hebben mensen een vliegticket, een toegangsbewijs voor een wedstrijd en twee overnachtingen. ''De prijzen zijn nu lager dan in het begin'', zegt Van der Heijden, Volgens hem zagen de Zuid-Afrikaanse hoteliers ''de bui hangen'' en hebben zij de prijzen van hun kamers verlaagd. ''Die verlaging hebben wij doorgegeven. Er is geen sprake van stunten met prijzen.''

Supporters

Uiteindelijk hoopt Kras drie- tot vierduizend Oranjesupporters naar Zuid-Afrika te brengen. ''Ongeveer 1500 voor de groepswedstrijden en hetzelfde aantal of meer erna. Dat is afhankelijk van het resultaat en de beschikbaarheid van kaarten.''

Oad rekent erop per wedstrijd enkele duizenden mensen naar het WK te brengen. ''Als we een ronde verder komen, ben ik ervan overtuigd dat de animo flink toeneemt'', zegt Ter Haar. ''We rekenen dan op een lastminutespurt.''

Kaarten

De KNVB heeft voor de groepswedstrijden van Oranje gemiddeld 2500 kaarten via de supportersvereniging verkocht, laat een woordvoerster weten. Dat zijn er een stuk minder dan de 6500 tot 9000 die er per wedstrijd beschikbaar waren. De voetbalorganisatie heeft de resterende kaarten teruggegeven aan de FIFA.

Per wedstrijd nodigt de KNVB 75 gasten uit. De gastenplaatsen zijn bestemd voor medewerkers van de KNVB, maar vooral voor sponsors. Die kunnen bovendien een aantal kaarten afnemen tegen betaling.

Bedrijfsleven

Maar bedrijven zijn terughoudend. ING, hoofdsponsor van het Nederlands elftal, vindt het gezien de economische situatie niet verantwoord een heel relatie-programma op te zetten, aldus een woordvoerder.

Verzekeringstak Nationale Nederlanden, waarvan ING het sponsorschap in januari overnam, deed dat in het verleden wel. Maar nu gebeurt dat niet. Het is kostbaar en in de huidige situatie zou het niet goed zijn, vindt het bedrijf. Ook Unilever, partner van de KNVB, ''gaat niet met een grote hoeveelheid relaties die kant op'', liet een woordvoerster weten.