WAGENINGEN - Het flexibel inzetten van graan voor de productie van biobrandstof in Europa leidt tot een meer stabiele graanprijs. Dat is de slotsom van het onderzoeksinstituut LEI, dat in opdracht van het Productschap Akkerbouw de mogelijkheid hiertoe onderzocht.

In de Europese Unie bestaat de verplichting om een deel van de autobrandstof te mengen met biobrandstof.

Akkerbouwers klagen steen en been over de grote schommelingen in de graanprijs. Door een wisselende hoeveelheid van het graan te gebruiken voor brandstof zou de prijs stabieler kunnen worden.

Prijs

In 2007 steeg de prijs van graan tot boven de 250 euro per ton en die prijs daalde in 2008 tot rond 100 euro per ton, aldus LTO Nederland. De vakgroep LTO Akkerbouw had het idee om graan in te zetten als biobrandstof bij een lage graanprijs aangekaart bij het productschap.

In de Europese Unie bestaat de verplichting om in 2020 minstens 10 procent van het verbruik van brandstof in het wegvervoer te laten bestaan uit biobrandstof. Van graan kan bio-ethanol worden gemaakt.