Wekelijks een overzicht van de opmerkelijkste innovaties en start-ups in Innovatie 360. Deze week onder meer: de 3D-muis, de WiFi Camera, CityOne en een creatieve KLM-marketingactie.

Mensen willen graag de werkelijkheid benaderen. Niet voor niets is de 3D-tv en -cinema op het moment enorm populair.

Ook op het computerscherm maakt 3D-technologie een doorbraak: technologiebedrijf Cambridge Consultants heeft kortgeleden 3D-navigatieopties voor de muis geïntroduceerd. Een draadloos prototype kan onder meer slag- en draaibewegingen omzetten tot acties op het pc-scherm.

WiFi-camera

Een andere manier om de realiteit te benaderen, is met de WiFi Camera: een camerasysteem waarmee elektromagnetische activiteit van draadloze apparaten is weer te geven.

Beelden tonen de, voor het menselijke oog onzichtbare schaduwen en oplichtingen, die draadloze signalen in een ruimte kunnen creëren. Momenteel wordt gewerkt met een fotocamera, maar de ontwikkelaars willen in de toekomst beelden registreren met een videocamera.

CityOne

IBM claimt ook realistisch te zijn. Het technologiebedrijf heeft CityOne, een game die spelers de rol van stadsplanoloog in laat nemen, geïntroduceerd.

Het spel zou, in tegenstelling tot SimCity, problemen tonen die steden momenteel echt moeten aanpakken, als milieuvervuiling, waterschaarste, energieproblematiek en een bankencrisis. Het spel draagt oplossingen voor als elektrische oplaadnetwerken en draadloze sensorsystemen.

‘Economy Comfort’

Minder realistisch is een marketingactie van luchtvaartmaatschappij KLM. Op het vliegveld van Manchester creëerde het de illusie dat een man op een onzichtbare stoel zat.

Daarmee promootte KLM ‘Economy Comfort’ aan: een zone in de ‘Economy Class’ met extra beenruimte en een beter verstelbare rugleuning, die in vliegtuigen voor intercontinentale vluchten te vinden is.