AMSTERDAM - Een nieuwe telecomaanbieder gaat proberen om adverteerders aan het mobieltje te binden. Het gaat om Blyk, dat in Engeland al jongeren gratis laat sms'en in ruil voor op maat gesneden advertenties.

Blyk is sinds woensdag officieel aanwezig op de al overvolle Nederlandse markt van telecomaanbieders. Oorspronkelijk was de introductie vorig jaar voorzien, maar toen had het bedrijf nog plannen om alle activiteiten grotendeels zelf uit te voeren. Blyk werkt nu samen met Vodafone.

Adverteren op de mobiele telefoon staat nog in de kinderschoenen. Blyk denkt bedrijven over de streep te kunnen trekken door zich te richten op een specifieke doelgroep, jongeren van 16 tot 29 jaar, van wie de interesses duidelijk zijn.

Klanten

De jongeren krijgen alleen een sim-kaart. Ze moeten zelf beschikken over een telefoon die ook mms-berichten kan ontvangen. Blyk mikt in het eerste jaar op 50.000 klanten.

Inmiddels hebben zo'n twintig adverteerders beloofd om mee te doen, waaronder het gamesbedrijf Electronic Arts, fastfoodketen McDonald's en filmstudio Universal Pictures. Klanten van het telecombedrijf krijgen maandelijks duizend gratis sms'jes, maar moeten daarvoor wel accepteren dat zij elke dag een sms of mms ontvangen met een reclameboodschap.