Steeds meer producten doen het alleen maar als de sofware in die producten het ook doet. Jouw printer, auto, mediabox, mobieltje en PC. Ze doen het alleen maar met de juiste software. Maar ook, de scanner in het ziekenhuis en de boordcomputers in de vrachtwagen.

Door Walther Ploos van Amstel | Delaatstemeter.nl

Die software in die producten wordt regelmatig ‘geupdate’. Dat doe het product vaak helemaal uit eigen beweging. Daar merk je niks van. Tot er een bug zit in die nieuwe software release. Geen printjes, niet meer willen starten, niet meer kunnen bellen. En op 21 april 2010 overkwam dat McAfee gebruikers.

Door een fout van virusscanner McAfee zijn wereldwijd PC’s beschadigd. Een update in de zakelijke versie van de virusscanner beschouwt ten onrechte een essentieel Windows-bestand als gevaarlijk en verwijderdt deze. Ineens doet ‘ie het niet meer; de 'blue-screen-of-death'. Dat verwacht je niet van software die juist ‘bescherming’ zou moeten bieden.


Risico’s

De eerste meldingen van grote problemen kwamen al snel vanuit de hele wereld binnen. Ziekenhuizen in de VS hebben operaties moeten uitstellen en behandelden alleen nog spoedgevallen. De grote Australische supermarktketen Coles heeft al zijn filialen aan de westkust van Australië moeten sluiten. Ook Intel, het bedrijf dat de chips levert voor de meeste pc´s, lijkt zelf te zijn getroffen. Stel je eens voor dat jouw ICT-systemen vandaag uitvallen.

In hoeverre is het functioneren van apparatuur in jouw organisatie afhankelijk van software? En wat is het back-up plan als die software het ineens niet meer doet. Welke afspraken zijn hierover met de leveranciers gemaakt? Of zit er een venijnige overmachtclausule in de contracten? En wie betaalt straks de schade?


Risicomanagement

Steeds meer producten en diensten zijn afhankelijk van software. Welke garanties zijn er dat die software, en ook al volgende releases, het ook echt blijven doen? En, wat is het plan als het onverhoopt toch fout gaat.

Walther Ploos van Amstel is docent logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en supply chain expert bij TNO Mobiliteit en Logistiek. Voor meer informatie Delaatstemeter.nl. Volg Walther ook op Twitter.com/Delaatstemeter.