SCHIPHOL - De Amerikaanse internetgigant Google heeft met zijn internetbrowser Chrome duidelijk terrein gewonnen ten opzichte van de concurrentie.

Het concern lijkt in Europa te hebben geprofiteerd van de strijd die ontbrandde toen Microsoft internetgebruikers een keuzemenu moest voorschotelen met de verschillende browsers.

Inmiddels heeft Chrome in Europa een marktaandeel van 8,68 procent, blijkt uit gegevens van StatCounter, een bureau dat het verkeer op websites volgt. Begin dit jaar was dat nog 5,78 procent.

Microsoft zakte met Internet Explorer van bijna 45 procent naar ruim 43 procent. Firefox, lange tijd de grootste uitdager van Internet Explorer, zakte een procentpunt naar 38,8 procent.

Kiezen

Gebruikers van het besturingssysteem Windows in de Europese Unie konden vanaf begin maart na het installeren van een update van Windows kiezen met welke browser zij standaard op het internet wilden surfen.

De keuze vloeide voort uit een schikking tussen Microsoft en de Europese Commissie. Brussel deed onderzoek naar misbruik van de dominante positie die het Amerikaanse softwareconcern heeft met zijn besturingssysteem Windows.

Deze positie zou onder meer zijn gebruikt om concurrentie voor zijn browser Internet Explorer te bemoeilijken.

Eind april konden de laatste Windowsgebruikers een keuze maken. In Nederland kregen de afgelopen twee maanden ongeveer negen miljoen computergebruikers ermee te maken, schat Microsoft Nederland.

Voorsprong

In Nederland rukt Chrome ook op, maar de internetbrowser van Microsoft heeft met een marktaandeel van 65,5 procent nog steeds een aanzienlijke voorsprong. Op de Nederlandse markt bedroeg het verlies voor het concern in vier maanden tijd bijna 1,8 procentpunt. Google ging van 5,4 naar 7,9 procent. '

'Wij zijn heel erg tevreden dat het overgrote deel van onze Internet Explorergebruikers weer voor Internet Explorer heeft gekozen'', reageerde Ralf Becks, verantwoordelijk voor Windows op de Nederlandse consumentenmarkt.

Rekening

Microsoft had al rekening gehouden met terreinverlies ten opzichte van Google. De internetgigant heeft veel geïnvesteerd in zijn browser. In Nederland werden ook grote reclamecampagnes voor Chrome gevoerd.

Voor Google is een sterke browser enorm belangrijk, omdat de software de toegangspoort is tot vele andere andere producten van het bedrijf. Chrome wordt zelfs uitgebouwd tot een heus besturingssysteem.