AMSTERDAM - De curatoren van DSB Bank hebben 6527 klachten ontvangen van klanten van de failliete bank. In 2300 gevallen gaat het om klachten waarbij klanten aankondigen dat zij een claim op de bank willen verrekenen met de schuld aan de bank.

Zij willen een claim indienen omdat DSB volgens hen niet aan de zorgplicht van een bank heeft voldaan.

Dit staat in het derde faillissementsverslag dat maandag is gepubliceerd. Het aantal klachten is ''aanzienlijk hoger'' dan de curatoren in januari hadden verwacht, toen het tweede verslag verscheen.

Op dat moment waren er 3100 klachten ingediend. Omdat het aantal zo is opgelopen, zal de afwikkeling van de klachten langer duren, aldus het verslag.

Betalingsprobleem

Klanten ''met een acuut betalingsprobleem'' kunnen in aanmerking komen voor een tijdelijke betalingsregeling. Zij moeten dan wel kunnen aantonen dat zij hun maandlasten niet kunnen betalen.

Dat kunnen zij doen aan de hand van een lijst van inkomsten en lasten, die is gebaseerd op een lijst die door het Nibud (Nationaal instituut voor budgetvoorlichting) wordt gebruikt.

DSB heeft bij haar klanten 156.000 leningen uitstaan. Het gaat daarbij in totaal om een bedrag van 6,3 miljard euro.

Er lopen ongeveer 160 incassoprocedures bij diverse rechtbanken in Nederland, waarbij DSB als eiser optreedt en die zowel voor als na de datum van het faillissement zijn gestart.

Kwijtschelding

Mensen die van aanvang af aan zijn opgezadeld met een te hoge (hypotheek)lening van de failliete DSB Bank kunnen kwijtschelding van een deel van hun schuld krijgen.

Dat zei curator Rutger Schimmelpenninck maandagavond in het tv-programma TROS Radar.

Als zij een te hoge schuld hebben die zij niet kunnen betalen, dan kunnen zij zich melden, aldus de curator. Kwijtschelding van een deel van de schuld is dan mogelijk, zodat er een restschuld overblijft die wel betaalbaar is.

''Kwijtschelding van een bedrag van 50.000 euro zou kunnen'', zei hij. Maar bij veel leningen gaat het om een lager bedrag.

Schrijnend

Schrijnende gevallen kunnen hulp krijgen, aldus Schimmelpenninck. Dit wordt van geval tot geval bekeken.

De curatoren van DSB hebben moeite de leningen van de bank aan andere partijen te slijten en hebben daarom besloten de portefeuille vooralsnog zelf te beheren. Sanering van schulden die mensen niet kunnen betalen, maakt de leningen beter te verkopen, denkt Schimmelpenninck.