AMSTERDAM - Bedrijven die willen adverteren in de applicaties voor de iPhone, iPod Touch en de iPad moeten een dikke portemonnee meenemen. Een bron meldt aan the Wall Street Journal dat Apple advertentiepakketten gaat verkopen voor ongeveer een 1 miljoen dollar.

Als de adverteerder er al vanaf het begin bij wil zijn, kan Apple zelfs maximaal tien miljoen dollar vragen.

Volgens deskundigen kosten vergelijkbare mobiele advertenties voor andere apparaten tussen de 100.000 en 200.000 dollar.

Verdeelsleutel

Eerder deze maand lanceerde Apple iAd. Met dit systeem kunnen ontwikkelaars straks gemakkelijker reclame in hun applicaties integreren.

De verdeelsleutel van de opbrengsten van een applicatie blijft hetzelfde als voorheen: Apple krijgt 40 procent en de ontwikkelaar 60 procent. De laatste mag zelf bepalen of hij de advertenties wel of niet opneemt.

Schermvullend

Vanaf juni zullen de advertenties op de iPhone en iPod Touch zichtbaar zijn, pas later op de iPad.

Bij het gebruik van applicaties met een advertentie zal de reclame aan de zijkant van het scherm zichtbaar zijn.

Als de gebruiker er vervolgens op klikt, zal de reclame schermvullend worden. In die reclame kunnen bijvoorbeeld speciale aanbiedingen worden getoond, of de dichtstbijzijnde winkels waar het aangeprezen product verkrijgbaar is.

Downloads

Voor elke keer dat de gebruiker een advertentie te zien krijgt, rekent Apple naar verwachting een dollarcent. Als de reclame vervolgens wordt aangeklikt, kost dat de adverteerder twee dollar.

Welke advertenties een gebruiker te zien krijgt, kan worden afgestemd op zijn geografische locatie, of op zijn downloads in de iTunes-store.

De eerste maanden zal Apple de advertenties en de toepassingen ervan zelf ontwikkelen, zodat ze in elk geval goed werken op de iPod, iPhone en iPad. Later zal het bedrijf mogelijk een ontwikkelkit lanceren die reclamebureaus kunnen gebruiken bij de ontwikkeling van advertenties.