BRUSSEL - Brussel zet de strijd tegen CO2-uitstoot van het verkeer voort in een hogere versnelling. Vrachtwagens en motoren krijgen CO2-limieten opgelegd, net als voor personenauto's is ingevoerd. Ook het energieverbuik van airco's in auto's wordt aangepakt.

EU-commissaris Antonio Tajani (Industrie) heeft dat woensdag bekendgemaakt. De reeks plannen moet vooral elektrische auto's bevorderen. Zo komt er een voorstel voor een eenheidsoplader voor auto's. In heel Europa moeten oplaadpunten komen voor elektrische auto's. De EU geeft ook het onderzoek naar betere accu's een impuls.

Brancheorganisaties TLN en EVO zijn niet tegen een CO2-norm voor vrachtwagens. ''Essentieel is dat de normen reëel zijn, zodat een kostenstijging van vrachtauto's beperkt blijft. Ook zou een goede overgangsregeling moeten gelden, omdat voor de ontwikkeling van nieuwe types veel tijd nodig is.''

Normen

Jos Dings, directeur van milieuorganisatie Transport & Environment (T&E) prijst de Europese Commissie, omdat die voor het eerst praat over invoering van CO2-normen voor vrachtwagens. ''Maar woorden zijn goedkoop. En de Europese Commissie vertoont wel vaker de neiging om terug te krabbelen bij wetgeving'', aldus Dings. Hij mist in het plan ook een meter die in elke auto het verbruik van stroom en CO2-uitstoot weergeeft.

Verkeer veroorzaakt een kwart van de Europese CO2-uitstoot. De emissie stijgt met nog eens 30 procent, als auto's niet milieuvriendelijker worden.

Opladen

GroenLinks-Europarlementslid Bas Eickhout is blij dat de Europese Commissie de weg vrijmaakt voor elektrische auto's. ''Anders heeft straks elk land zijn eigen stekker en kunnen we onze elektrische auto's niet in het buitenland opladen'', zegt Eickhout. ''Helaas zegt de Commissie niet waar de stroom vandaan moet komen. Een gemiste kans. Want met een slim net kunnen auto's opgeladen worden als er een overschot aan energie is.''

PvdA-Europarlementslid Judith Merkies vindt het ''hoog tijd voor een Europese standaardisering van de elektrische auto, zoals van de batterijen, stekkers, infrastructuur en oplaadfaciliteiten''.

Greenpeace

Greenpeace vindt de plannen van de Europese Commissie niet ambitieus genoeg; op deze manier nemen Aziatische en Amerikaanse concurrenten een voorsprong.