BRUSSEL - Het ziet ernaar uit dat zelfstandige ondernemers met een vrachtwagen zich ook aan de maximale 48-urige werkweek moeten gaan houden. De Europarlementscommissie voor verkeer stemde daar woensdag met 30 tegen 19 stemmen voor.

Als het voltallige Europarlement in juni en later de gezamenlijke EU-landen dat binnenkort overnemen, moeten de ondernemers na hooguit 48 uur stoppen met rijden, administreren of ander werk. De werklimiet moet de concurrentie met truckers in vaste dienst beperken.

''Dit is het slechtste stuk wetgeving dat ik in mijn zes jaar als Europarlementslid heb meegemaakt'', zei een zeer teleurgestelde Corien Wortmann (CDA) na de stemming. ''Of een ondernemer 's avonds tv kijkt of zijn administratie bijhoudt, is toch niet te controleren?''

Precedent

Wortmann spreekt van een gevaarlijk precedent. Ze vreest dat het Europarlement hierna de werktijden van winkeliers en andere ondernemers gaat beperken.

Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageerde verbijsterd op de stemming. ''Beperken van de arbeidstiijd van ondernemers is strijdig met het beginsel van vrij ondernemerschap'', vindt voorzitter Alexander Sakkers. Het helpt niet voor de verkeersveiligheid en controle is vrijwel onmogelijk. ''Opnieuw dreigt hiermee een EU-regeling vastgesteld te worden die geen enkel doel dient.''

VERN

De Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN) en verladersorganisatie EVO spreken over een rampzalig besluit.

Maandag waren de FNV en boze truckers uit Nederland in konvooi naar Brussel gereden. De FNV wil dat transportondernemers onder de maximale werkweek vallen. Jan de Jong, bestuurder FNV Bondgenoten: ''Verschillende regels voor verschillende groepen betekent concurrentievervalsing. Dan zouden vrije rijders veel meer uren draaien met mogelijke werkweken tot 85 uur, wat leidt tot oververmoeidheid en een grotere kans op ongelukken.''

EU

Europarlementslid Peter van Dalen (ChristenUnie), ondervoorzitter van de parlementscommissie voor verkeer, bestrijdt dat het plan nodig is voor de veiligheid. ''Dat de truckers niet te lang achter het stuur mogen zitten, is al vastgelegd in de Rij- en Rusttijdenwet'', zegt Van Dalen. Hij verwacht dat door het besluit alleen de bureaucratie toeneemt. ''Dit is het Europa dat we niet moeten hebben.''