AMSTERDAM - Het Amerikaanse computerconcern Apple heeft zijn merkwaarde fors zien stijgen. Volgens onderzoeksbureau Millward Brown is het merk van de fabrikant van de iMac en de iPhone inmiddels ruim 83 miljard dollar (62,1 miljard euro) waard. Vorig jaar was dat nog 63 miljard dollar.

Apple sprong van de zesde naar de derde plaats in een tophonderd van sterkste en meest waardevolle merken die Millward Brown woensdag publiceerde. Alleen IBM (ruim 86 miljard dollar) en Google (114 miljard dollar) zijn nog groter.

Microsoft en Coca-Cola staan op plaats vier en vijf.

Koploper

Frisdrankgigant Coca-Cola is bij een andere lijst, van merkenadviesbureau Interbrand en het weekblad BusinessWeek, al jarenlang koploper. Millward Brown zegt zich te onderscheiden door rekening te houden met het belang van merken voor consumenten. Daarvoor worden jaarlijks meer dan een miljoen mensen ondervraagd, aldus het bureau.

In de tophonderd staan zeventien technologiemerken. Ook aanbieders van mobiele telefonie doen het goed met dertien vermeldingen. China Mobile en Vodafone staan zelfs in de toptien.

Shell

Slechts één Nederlands bedrijf wist de lijst te halen. Shell staat op de veertigste plaats met een merkwaarde van ruim 15 miljard dollar (11,2 miljard euro). ING stond vorig jaar nog in de tophonderd, maar beleefde toen al een vrije val.

Philips en Heineken zijn twee andere opvallende namen die ontbreken.