“Links! Nee, rechtsaf! Ja, nu zitten we helemaal verkeerd”! Een autoruzie met je bijrijder over de juiste route behoort inmiddels tot het verleden sinds we navigatiesystemen hebben. Alhoewel…

Door Chris Bannink | Logica

Ook met de elektronische bijrijder kunnen we nog wel eens ruzie hebben omdat een omleiding of file niet is voorzien of de kaart inmiddels al is verouderd.

Zou het niet mooi zijn als we straks een bestemming kunnen intikken en dat de auto ons daar automatisch naar toe brengt? Zonder dat we de auto hoeven te besturen?

Cruise control geeft rust aan onze benen en daar zijn we inmiddels wel aan gewend. Mooi als we straks ook ons stuur kunnen loslaten. Letterlijk handsfree rijden. Dat de ‘autopilot’ ons naar onze bestemming brengt terwijl we de krant lezen of een film kijken of zelfs een dutje kunnen doen. ‘Treinen’ van deur tot deur.

People Mover

Dat is niet alleen een mooi gedachte experiment, maar zelfs dichter bij dan u wellicht denkt. In Eindhoven rijden inmiddels Phileas-bussen die zelf hun route rijden, hoewel er toch nog een echte chauffeur op zit. In Rotterdam rijdt er een zogeheten People Mover op het 'Brainpark'. Op het ECT terrein in datzelfde Rotterdam werken volledig geautomatiseerde vervoerssystemen om bagage en containers van a naar b te brengen.

Spits

Voor het personen- en vrachtvervoer zal het nog even duren voor we zover zijn. Maar het Nederlandse bedrijfsleven doet, met 13 bedrijven en universiteiten van naam, alvast een stevige duit in het innovatiezakje in het Spits-project, dat door de ontwikkeling van een slim kastje de meedenkende auto mogelijk maakt.

Het kastje kan communiceren met andere auto’s, met wegsystemen en met een back-office. Zo wordt een open platform gecreëerd waarop diverse diensten mogelijk zijn. Zo kan de auto zelf 112 bellen als er een ongeluk is gebeurd, geeft het waarschuwingen bij bijvoorbeeld het naderen van een scherpe bocht, glad wegdek of bij sterk afremmend verkeer in de verte. Vergelijk het met een iPhone waarop iedereen een app kan maken.

Uiteindelijk kan het systeem ook de besturing van de auto zelf overnemen. We hebben dan een ‘meedenkende’ auto, die letterlijk kan rijden als een trein!

Chris Bannink is Principal Consultant bij Logica Management Consulting