Vrouwen zijn de laatste tijd in de financiële media een dankbaar gespreksonderwerp. Kunnen zij helpen de crisis te bestrijden?

Door Martine Hafkamp | Fintessa Vermogensbeheer, in samenwerking met Belegger.nl

De diverse politieke partijen maken hun kandidatenlijsten bekend voor de aankomende Tweede Kamer verkiezingen. Daarbij wordt er alles aan gedaan een evenredige verdeling tussen mannen en vrouwen te presenteren. Gelukkig maar dat er voor hen voldoende vrouwen te vinden zijn die, in plaats van menig mannelijk collega, niet kiezen voor hun gezin…

Droevig

Dat dat nog niet zo vanzelfsprekend is blijkt uit de conclusie van een recent gepubliceerd onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In Nederland is het met de doorstroom van vrouwen naar de arbeidsmarkt nog steeds droevig gesteld.

Jonge vrouwen zijn nu dan wel gemiddeld hoger opgeleid dan mannen, maar ze werken minder. Een groot deel zit namelijk  alsnog thuis om voor de kinderen te zorgen.

En dat terwijl vrouwen zo’n belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het beëindigen van de crisis, girl power dus. De Spice Girls hebben de term in de jaren ’90 populair gemaakt, maar in de praktijk blijken dames in de westerse wereld in het algemeen wat het invullen van hun ambities vaak minder op hun strepen te staan dan heren. En dat terwijl ons vrouwen altijd zo veel kwaliteiten worden toegedicht.

Topfuncties

Zo is amper één op de tien leden van de raad van bestuur van de grote Europese beursgenoteerde ondernemingen vrouw en zijn alle presidenten van de Europese Centrale Banken van het mannelijk geslacht. In de lagere echelons is de situatie niet veel beter en dat terwijl volgens Brussel de economie pas echt zal groeien als er evenveel vrouwen op topfuncties zitten als mannen.

Niet alleen lijken diverse onderzoeken telkens weer aan te tonen dat vrouwen betere beleggers zijn dan mannen (al denk ik zelf dat ‘anders’ meer de lading dekt dan ‘beter’), maar ook zou uit studies blijken dat bedrijven waarin vrouwen goed zijn vertegenwoordigd de beste financiële resultaten halen. In dat licht gezien is het dan ook niet zo verwonderlijk dat vorig jaar bijvoorbeeld Ad Scheepbouwer van KPN aankondigde meer vrouwen in de top te willen.

Zekerheid

Laat ik er eens een paar platitudes tegenaan gooien. Zo zouden vrouwen doorgaans voor meer zekerheid kiezen, nemen zij minder risico’s, laten zij zich minder beïnvloeden door het nieuws van de dag, zijn ze minder impulsief en laten ze zich niet leiden door emoties. Ik denk dat een groot aantal mannen het vooral met die laatste twee kwalificaties niet eens zullen zijn.

Deloitte Touche heeft onlangs becijferd dat vrouwen de grootste opkomende markt zijn van de nabije toekomst. Zo groeit het inkomen dat vrouwen verdienen in ontwikkelingslanden met 8,1 procent terwijl dat van mannen gemiddeld met ‘slechts’ 5,8 procent toeneemt. De microkredieten waarvoor onze eigen prinses Máxima zich heeft ingezet, zullen ongetwijfeld ook hun steentje bijdragen.

Algemeen bekend is dat consumenten de motor zijn achter de economie. Maar, van de totale consumentenbestedingen wereldwijd bepalen vrouwen voor zo’n tweederde gedeelte hiervan waaraan het geld besteed wordt en dit percentage zal de komende jaren alleen maar toenemen.

Zeggenschap

Daar bovenop weten vrouwen in de zich snel ontwikkelende landen wel de weg naar boven te vinden. Zij zijn jong, goed opgeleid en ambitieus. Het is dan ook niet verwonderlijk dat een aantal internationaal opererende ondernemingen juist in deze vrouwen investeert. Niet alleen moet van deze landen de komende jaren de economische groei komen, maar de zeggenschap van vrouwen zal alleen maar verder toenemen.

Het kan in mijn ogen geen kwaad om bij uw beleggingsbeslissingen ook eens te kijken hoeveel tijd en energie de onderneming waarin u wilt investeren steekt in het werven en laten doorstromen van vrouwen, of preek ik dan te veel voor eigen parochie?

Er blijkt ineens een overdosis begrip voor mannen die kiezen voor het gezin, maar de vermeende strijd tussen de seksen zal altijd wel een intrigerend thema blijven. Toch worden volgens mij de beste resultaten bereikt als beiden de krachten bundelen om het beste in elkaar boven te halen.

Martine Hafkamp is directeur van Fintessa Vermogensbeheer