Zzzzzp'ers blijven offline

Als zzp'er kun je het je niet veroorloven om als een zzzzp'er achter je kantoorgeraniums te blijven slapen, en maar te verwachten dat klanten zich vanzelf aandienen. Je zult als zelfstandige zelf de boer cq het web op moeten gaan om je diensten of producten, en vooral jezelf aan de man/vrouw te brengen.

Want een klant kiest bij een zzp'er vooral voor de persoon zelf: en dat is ook een kwestie van gunnen. Steeds meer zzp'ers ontdekken dat virtueel netwerken via de zogenaamde social media echt werkt!

Netwerken anno 2010 speelt zich allang niet meer uitsluitend af op bedrijfsborrels en –partijen, onder het genot van een portie bitterballen en het bijna obligate stukje kaas met augurk.

Netwerken nieuwe stijl doe je tegenwoordig ook via de social media: jezelf onder de aandacht brengen van potentiële opdrachtgevers via de diverse netwerksites op internet, en zo handig gebruik te maken van elkaars contacten.

Gluren bij de buren

Door op internet lid te worden van diverse netwerken, zet je jezelf op de kaart, en kun je ook bij degenen in je netwerk ‘gluren’ of daar nuttige contacten bij zitten. Je kunt vervolgens via de viavia-weg makkelijk contacten leggen, en je blijft snel en eenvoudig op de hoogte van het laatste nieuws in de diverse kringetjes.

Want wie is die freelancer die perfect die ene klus voor jou zou kunnen doen? Wie kent een bepaalde branche goed en kan je nog wat tips geven over een nieuwe opdrachtgever? En misschien wel het belangrijkste: wie zoekt nog iemand met jouw kennis en ervaring? En in het informele circuit kun je alvast hele nuttige informatie achterhalen.

Linken en hyven

De zakelijke netwerker netwerkt vooral via LinkedIn met bestaande en nieuwe contacten, en Facebook en Hyves zijn eigenlijk meer iets voor je privé netwerk. Niet voor niets schermen veel ondernemers hun Hyves-pagina af voor al te nieuwsgierige blikken van hun zakelijke contacten.
Want die borrelfoto’s of vakantiekiekjes zijn leuk voor je Hyves vriendjes en vriendinnetjes, maar kunnen een potentiële opdrachtgever net even een verkeerde indruk geven. Maar toch, ook zo weet je precies wat er speelt in je vriendenkring, en kun je daar als zzp'er handig op inspelen.

Tikken, twitteren en pingen

Je contacten vervolgens onderhouden? Je zou er bijna een dagtaak van kunnen maken: elkaar tikken of krabbelen op Hyves, je tweets via Twitter de wijde webwereld in sturen, sms'en, msn'en of pingen (het nieuwe sms'en voor de iPhoners onder ons) of je profiel op LinkedIn regelmatig updaten. Google jezelf regelmatig, om te zien wat anderen over je te weten zouden kunnen komen, en update je website regelmatig. Blijf wel altijd discreet over wat je op het www zet, met name over potentiële opdrachtgevers.

Altijd en overal

De slimme ondernemer is altijd en overal op netwerken voorbereid, en gaat natuurlijk sowieso niet op stap zonder visitekaartjes zodat je elkaar later ook virtueel kunt terugvinden. Netwerken hoeft helemaal niet vanuit je kantoor, want een beetje ondernemer is altijd en overal mobiel bereikbaar dankzij het mobiele internet.

Netwerken kan ook prima in een verloren uurtje onderweg. En heb je eenmaal een goed contact opgedaan of een nieuwe opdracht binnengehaald via deze social media, dan kun je dat natuurlijk altijd nog vieren met een heerlijke portie ouderwetse bitterballen als je toch langs dat leuke tentje onderweg komt… Dus zzp'er: wakker worden en online netwerken!

Ilse de Boer is eigenaar van IDB Communicatie, directeur van de Beauty Media Group en uitgever/hoofdredacteur van Nail Design Magazine.

Voor meer informatie: www.idb-communicatie.nl.

NUwerk

Tip de redactie