DEN HAAG - De hogesnelheidstrein Fyra die tussen Amsterdam en Rotterdam rijdt, trekt nog maar weinig belangstelling. De bezettingsgraad van de snelle trein ligt sinds de start vorig jaar september op 15 procent.

Dit blijkt uit het voortgangsrapport 26 HSL-Zuid, dat minister Camiel Eurlings (Verkeer en Waterstaat) woensdag aan de Tweede Kamer heeft aangeboden.

Landelijk ligt de gemiddelde bezetting van de Nederlandse Spoorwegen op 29 procent, terwijl de treinen in de Randstad nog voller zijn. NS Hispeed, de exploitant van de Fyra, noemde de eerste resultaten met de Fyra in januari nog ''bemoedigend''.

De eerste vier maanden lag de bezettingsgraad van de nieuwe hogesnelheidsverbinding nog op 19 procent. De trein rijdt voorlopig nog één keer per uur, maar het is de bedoeling de frequentie op te voeren.

Tijdwinst

Passagiers betalen voor de snelle trein een toeslag van 7,40 euro voor een enkele reis. De Fyra belooft de reizigers in 41 minuten van Amsterdam naar Rotterdam te rijden, een tijdwinst van 20 minuten. In de praktijk valt dat nog wel eens tegen, want een op de vijf Fyra-treinen kampte met vertragingen. In 2009 viel bovendien 10 procent van deze snelle treinen uit, onder meer door de problemen vanwege het winterweer.

Dinsdag maakte de NS nog een actie bekend waarbij abonnementhouders vanaf 1 april de toeslag voor de Fyra niet meer hoeven te betalen. De NS hoopt dat de interesse voor de snelle verbinding zal toenemen door de actie, die loopt tot 1 september.