AMSTERDAM - Banken en verzekeraars moeten hun schriftelijke informatie over hypotheken verbeteren.

De informatie in brochures, offertes en voorwaarden is voor de gemiddelde consument niet zo goed (''matig'') te begrijpen. Ook is het lastig om de juiste informatie te vinden. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerd onderzoek van de Universiteit Utrecht in opdracht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Consumenten krijgen bij het afsluiten van een hypotheek weliswaar begeleiding van een adviseur, maar de hypotheekinformatie moet ook zonder hulp te vinden en begrijpelijk zijn, zegt de toezichthouder op de financiële markten. In de praktijk blijkt dat zij onvoldoende is afgestemd op de kennis en het taalgebruik van consumenten.

Tekst

Informatie 'staat wel ergens', maar is niet gegroepeerd naar de vragen die bij consumenten leven. Ook is de formulering van de tekst vaak te juridisch en niet expliciet.

ABN Amro, ING en WestlandUtrecht gebruiken de aanbevelingen uit het onderzoek inmiddels om hun schriftelijke informatie over hypotheken te verbeteren. De AFM verwacht dat met de uitkomsten van het onderzoek in de hand alle hypotheekaanbieders hun brochures en offertes begrijpelijker zullen maken. Ook zal de toezichthouder via zijn website banken en verzekeraars laten weten wat de AFM in de toekomst verwacht van hypotheekinformatie.